Kunstgrascriticus Martin van den Berg in de race voor UU-persprijs

De genomineerden voor de UU-Publiprijs 2016, van links naar rechts: Martin van den Berg, Lonneke IJsseldijk en Leonard Rutgers

Toxicoloog Martin van den Berg maakt dit jaar kans op de UU-Publiprijs. Naast de hoogleraar die vorige week waarschuwde voor de gevaren van het rubber op sportvelden, zijn ook walvispathologe Lonneke IJsseldijk en historicus Leonard Rutgers genomineerd voor de prijs voor wetenschappers die zich in de media manifesteren.

Hoogleraar Van den Berg, hoofd van de toxicologiedivisie van het Institute of Risk Assessment Sciences (IRAS) van de UU, was vorige week volop in het nieuws. In een uitzending van Zembla wees hij op de gevaren van de rubberkorrels op de Nederlandse velden.

Toch is zijn nominatie voor de jaarlijkse universitaire prijs voor mediagenieke wetenschappers niet te danken aan zijn uitlatingen in de pers over deze kwestie. De drie gegadigden zijn geselecteerd op basis van het aantal keer dat zij in het vorige academisch jaar verschenen in verschillende nieuwsmedia en het bereik van die media.

Van den Berg bekritiseerde in die periode onder meer het gebruik van de stof GenX door de Chemours-fabriek in Dordrecht en de stank van het drugsafval dat in Someren werd gevonden. Ook zijn onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van hormoonverstorende stoffen in producten, werd door veel media opgepikt.

De jonge Lonneke IJsseldijk verschijnt vaak in de media wanneer er weer eens een potvis, dolfijn of bruinvis aanspoelt op de kust. IJsseldijk leidt de Utrechtse pathologie-afdeling die onderzoekt waarom walvisachtigen zo vaak stranden in Nederland. Vaak zijn het regionale media die het bloederige werk van IJsseldijk beeldend beschrijven, maar ook National Geographic had een groot verhaal over haar werk. En ook DUB liet IJsseldijk vorig jaar aan het woord.

Hoogleraar Late Oudheid Leonard Rutgers is voor het tweede achtereenvolgende jaar genomineerd. De historicus kreeg internationale bekendheid met zijn publicaties over het ontstaan van de catacomben van Rome. Hij is columnist bij het Financieel Dagblad waar hij onder de titel ‘verhalenzoeker’ bijdragen verzorgt over archeologische vondsten en historische wetenswaardigheden.

De bekendmaking van de winnaar en uitreiking van de prijs vindt plaats op dinsdag 10 januari 2017 tijdens de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur. Het is dan de vijfde keer dat de UU-Publiprijs wordt toegekend. De winnaar van vorig jaar was terrorismedeskundige Beatrice de Graaf. Juist deze week kondigden De Graaf aan samen met een andere oud-winnaar van de UU-Publiprijs, de pedagoog Micha De Winter, de gemeente Utrecht te gaan adviseren over radicaliseringsprocessen.