Laat je laptop niet onbeheerd achter op UU

De afgelopen twee maanden zijn vijf of zes studenten het slachtoffer geworden van laptopdieven in verschillende universiteitsgebouwen in De Uithof. De dieven hebben het vooral voorzien op MacBooks. Het is een piekmoment, zegt afdelingshoofd Security Joost Petrusma, die denkt dat niet eens alle diefstallen worden gemeld.

Op de locaties in de binnenstad lijkt het mee te vallen; de laatste melding is van afgelopen april. Toen was er een laptop in de Universiteitsbibliotheek aan de Drift gestolen. Het Facilitair Service Centrum van de universiteit heeft zijn medewerkers gevraagd extra alert te zijn en in het Ruppertgebouw en het Educatorium in De Uithof zijn briefjes opgehangen om studenten te waarschuwen voor de dieven.

Eigen verantwoordelijkheid
Bij navraag blijkt dat veel studenten de waarschuwingen niet eens gezien hebben, maar dat betekent niet dat deze studenten hun waardevolle spullen onbewaakt achterlaten op de universiteit. “Ik vind je laptop je eigen verantwoordelijkheid. Ik neem ‘m altijd mee tenzij er een bekende is die er even op wil letten”, zegt Dyon. Ook Silke vindt de bezittingen van studenten niet de verantwoordelijkheid van de universiteit. “Het is ook niet zoveel moeite om je laptop even in te klappen. Als je weet dat het gevaar er is, kan je er gewoon rekening mee houden toch?”

Silke denkt wel dat de universiteit een handje zou kunnen helpen door middel van preventieve maatregelen. “Misschien helpt het als mensen zich gecontroleerd voelen, doordat ze bijvoorbeeld naar binnen moeten via een systeem. Als je weet dat je in de gaten wordt gehouden, bedenk je je minder snel om een laptop mee te nemen. De dader opsporen met behulp van camerabeelden is iets wat je na een diefstal kunt doen, maar dan is het eigenlijk al te laat.”

Even lunchen
“Ik denk dat ik maximaal een halfuurtje weg was. Ik kwam terug en alles lag er nog, behalve mijn laptop. Ze hebben zelfs mijn oplader laten liggen.” Eline ging er niet vanuit dat er mensen met kwade bedoelingen de universiteit zouden binnenwandelen, maar haar vertrouwen werd flink geschaad. Ze was, samen met een studiegenoot, aan het studeren in een studiecabine in het Koningsbergergebouw in De Uithof. Toen ze gingen lunchen, lieten ze hun spullen achter in de cabine. Bij terugkomst bleek Elines MacBook gestolen te zijn. Naar de laptop van haar studiegenoot (géén Apple) had de dief niet omgekeken.

Eline: “Ik ben eerst drie keer gaan zoeken om te controleren of ik echt niet, heel dom, was vergeten dat ik ‘m in mijn tas had gedaan. Toen ben ik naar de receptie gelopen en daar hebben ze naar de Meldkamer van de universiteit gebeld. Verder konden ze natuurlijk weinig doen. Zelf heb ik aangifte bij de politie gedaan, maar ook die kon weinig voor me betekenen, omdat ik geen signalement van de dief had. Er hangen namelijk geen camera’s in het deel van het Koningsbergergebouw waar mijn laptop gestolen is.”

Hoewel Eline baalt van haar gestolen laptop, is ze niet van mening dat de universiteit nu extreme maatregelen moet nemen. Een pasjessyteem zou ze heel onhandig vinden bijvoorbeeld. “Je moet mensen gewoon duidelijk maken dat ze hun spullen niet moeten laten liggen. Een kort briefje zou al voldoende zijn. Dan ben je je er in ieder geval van bewust dat je omgeving niet zo veilig is als je dacht.”

Gastvrije alertheid
Security van de universiteit denkt echter groter dan enkel het verspreiden van waarschuwingsbriefjes om diefstal te voorkomen. Er wordt hard gewerkt aan nieuwe maatregelen. “We proberen toe te werken naar een meer proactieve beveiliging waarbij we onze medewerkers bijvoorbeeld trainen in gastvrije alertheid”, vertelt afdelingshoofd Joost Petrusma. “Dit laatste houdt in dat er gehandeld gaat worden naar het motto You see something, you say something: als een medewerker verdacht gedrag ziet bij een bezoeker, spreekt hij of zij deze aan met vragen als: ‘Kan ik u helpen?’ of ‘Wat brengt u hier vandaag?’” Zo voelen potentiële dieven zich gezien en zullen ze minder snel toeslaan.”

Wat gebeurt er nu al om laptopdiefstal tegen te gaan? Petrusma: “We hebben bijvoorbeeld de zogeheten mobiele surveillance, beveiligers die in verschillende panden onder andere gebouwrondes lopen en brand- en sluitrondes uitvoeren. Daarnaast hebben we op steeds meer plekken surveillanten die rondlopen in een bepaald pand. Bij zogenaamde kritische ruimtes (ruimtes waar het risico op diefstal hoger ligt, zoals een chemicaliënmagazijn, red.) zitten er toegangssystemen op de deuren. Daarnaast hangen er 350 camera’s verspreid over de universiteitsgebouwen, maar als wij een melding van diefstal krijgen, is de crimineel al gevlogen. We nemen de schade op of schakelen de politie in. Soms kan de politie op basis van de camerabeelden bepalen of de dader een bekende van hen is.”

Het blijft echter belangrijk dat het veiligheidsbewustzijn onder studenten en medewerkers wordt verhoogd, zegt Petrusma, want voorkomen is natuurlijk beter dan achteraf te moeten handelen. Mocht je toch het slachtoffer van een laptopdief zijn geworden, dan adviseert Petrusma om zo snel mogelijk contact te leggen met de receptie of een surveillant. “Als die er niet zijn, kan altijd de meldkamer gebeld worden op 030-2531300. De meldkamer stuurt dan een medewerker van Security, maar uiteindelijk zal het slachtoffer altijd zelf aangifte bij de politie moeten doen.”

Tags: diefstal | laptop