Langer reizen met je ov-studentenkaart? Even opletten!

Foto: DUB

Vrijdag trokken de Landelijke Studentenvakbond en reizigersorganisatie Rover aan de bel. Studenten moeten even opletten als ze in deze tijd langer recht hebben op een ov-studentenkaart, waarschuwen ze.

De toon van de voorlichting bij uitvoeringsinstantie DUO is: studenten krijgen een jaartje reisrecht erbij en het gaat allemaal automatisch. Voor de meeste studenten klopt dat ook wel, maar niet voor allemaal.

Uitzondering
“Zelf aanvragen niet nodig”, schrijft DUO bijvoorbeeld in grote letters. Pas als je doorleest, zie je de uitzondering.

Sommige studenten hadden geen recht meer op hun studentenreisproduct en hadden hem al stopgezet. Toen kregen ze van het kabinet alsnog een periode van gratis reizen (of met korting). Bij deze groep ‘stopzetters’ gaat die verlenging niet vanzelf: die moet wél opnieuw het reisrecht aanvragen.

Dat gaat per maand, dus wie (van deze groep) in de maand mei gebruik wil maken van de ov-studentenkaart, heeft nog een paar uur de tijd om het te regelen. Anders moet je wachten tot juni.

Niet automatisch
Waarom het niet automatisch kan? Het reisrecht is een lening, legt een woordvoerder van DUO uit. Als studenten niet binnen tien jaar afstuderen, moeten ze het terugbetalen. Dus kunnen studenten ook beslissen om er geen gebruik van te maken. DUO kan jou niet zomaar een hogere lening in de maag splitsen.

En die twaalf maanden extra? Die informatie klopt ook niet altijd, als je afgelopen jaar al drie maanden erbij hebt gekregen. Als je doorklikt, legt DUO het uit: in dat geval krijg je slechts negen maanden erbij.

Op 19 februari is de informatie op de website gezet en aan studenten gemaild, zegt DUO. Een brief liet langer op zich wachten (tot 29 maart).