Langstudeerboete blijft - 'blamage van formaat'

De langstudeerboete is niet van tafel. Het lukt niet meer om de boete voor 1 september terug te draaien, blijkt aan het begin van het debat in de Tweede Kamer met staatssecretaris Zijlstra.

“Een blamage van formaat voor de politiek”, vindt Kamerlid Tanja Jadnanansing (PvdA). Het is volgens haar niet gelukt om overeenstemming te vinden over de benodigde dekking voor het afschaffen van de boete. Maar ze is alsnog van plan om samen met GroenLinks een initiatiefwet in te dienen.

Ze kreeg meteen kritiek van Carola Schouten van de ChristenUnie, die informeerde waar de PvdA het geld dan vandaan wilde halen. Een deel wilde de PvdA halen uit een ander deel van het onderwijs, bleek toen. Ook zou de inflatie niet vergoed worden. Schouten vond dat een “vreemde dekking”.

Harm Beertema van de PVV legde uit dat universitaire studenten die vier jaar studeren twee jaar mogen uitlopen. Twee jaar de tijd voor sporten, besturen enzovoorts. “Het is geen mooie maatregel, maar het is de prijs die we betalen voor de toegankelijkheid van het onderwijs.” Bovendien werkt de maatregel, meent hij. Zijn eigen neef is bijvoorbeeld na negen jaar eindelijk afgestudeerd.

Hij verzette zich bovendien tegen een leenstelsel, waar andere partijen geld vandaan willen halen. De langstudeermaatregel is niet bedoeld om “geld uit studenten te schudden”, maar om ze sneller te laten afstuderen, zei hij.

Tags: langstudeerwet | cda | vvd