LAS-docent Louise Autar wint Inclusion Award

screenshot van de prijsuitreiking

Als afsluiting van de Maand van de diversiteit werd woensdag in een online sessie de Diversity &Inclusion Award 2021 van 2500 euro uitgereikt. De prijs is ingesteld door het programma Equality, Diversity & Inclusion en moet worden aangewend voor een activiteit op het gebied van diversiteit op de UU.

Janneke Plantenga, de dean Diversity van de UU, maakte woensdagmiddag bekend dat de award gaat naar de docent Louise Autar. Zij ontving de prijs omdat zij zich volgens de jury op tal van manieren inzet voor diversiteit en inclusie. Zo heeft ze een platform opgericht voor studenten met kleur en een denktank die de diversiteit  bij Graduate Schools wil vergroten. Deze initiatieven dragen er volgens de jury toe bij meer studenten met een diverse achtergrond naar de UU te krijgen en hen zich hier thuis te laten voelen.

Op dit moment is ze bezig in een projectgroep om het onderwijs binnen Geesteswetenschappen te dekoloniseren. Al als masterstudent bij Genderstudies was Autar  bezig met onderzoek naar diversiteit. Ze onderzocht in hoeverre eerstejaars zich thuis voelen op de universiteit. In 2017 schreef ze daarover het artikel Decolonising the Classroom: credibility-based strategies for inclusive classrooms. Als studentassistent deed ze onderzoek naar diversiteit in de masteropleidingen. Ook op DUB liet Autar zich horen in een discussie waarin ze constateerde dat racisme op de universiteit een institutioneel probleem is.

Het is de eerste keer dat een individu de prijs wint. In 2019 won het platform Onbeperkt studeren en in 2020 ging de prijs naar twee netwerkgroepen: Young Women in Geoscience en Women in Information and Computing Science.

Dit jaar waren er ook twee andere genomineerden. De ene kanshebber was het Programma Opmaat, dat eerstegeneratiestudenten helpt hun weg te vinden op de universiteit. De andere was het Team Onderwijsadvies & Training. Dit team werkt samen met de stichting Taal Doet Meer om leerlingen in het basis- en middelbaaronderwijs met een migratieachtergrond te helpen hun taalachterstand weg te werken.