Leids mbo-debacle krijgt staartje in hoger onderwijs

Het ROC Leiden wil een schuld van miljoenen euro’s verhalen op voormalige bestuurders en toezichthouders. Een van die toezichthouders is nu bestuursvoorzitter van de Hogeschool Rotterdam.

Collegevoorzitter Ron Bormans moet wellicht mede opdraaien voor het vastgoeddebacle van ROC Leiden, schrijft het Rotterdamse hogeschoolblad Profielen. Bormans zat in de raad van toezicht van de mbo-instelling toen het bestuur besloot om twee grote gebouwen neer te zetten. Hij was toen zelfs lid van de commissie nieuwbouw.

Door ingewikkelde en onverantwoorde vastgoeddeals kwam de instelling in grote financiële problemen. De overheid moest veertig miljoen euro bijpassen om faillissement te voorkomen.

Het bestuur was amateuristisch en naïef, zei minister Jet Bussemaker van Onderwijs begin december nadat ze een rapport had ontvangen over alle fouten die ROC Leiden bijna de kop kostten.

Ze riep de stichting ROC Leiden toen “met klem” op om de schade te verhalen op bestuurders en eventueel toezichthouders. Gisteren schreef ze aan de Tweede Kamer dat haar ministerie de stichting “zo goed mogelijk” zal ondersteunen “om een succesvolle procedure aan te spannen”.