Leidse rector haalt als ‘gastheer’ uit naar minister; UU steunt Ware Opening

Universiteiten vieren vandaag de Opening van het Academisch Jaar. Foto: DUB

Minister Van Engelshoven zal vanmiddag aan de Universiteit Leiden een toespraak houden ter gelegenheid van het nieuwe academische jaar, maar dat weerhoudt Stolker niet van forse kritiek.

“Wij nodigen de minister uit en dat moet je netjes doen”, zegt Stolker in het Financieele Dagblad, “met alle egards die een excellentie toekomen. Maar we zullen ook niet onder stoelen of banken steken dat haar beleid gewoon desastreus is.”

“Ik heb het gevoel dat politiek en hoger onderwijs elkaar zijn kwijtgeraakt”, voegt hij eraan toe. “Ik heb nog nooit meegemaakt, dat de relatie – nota bene op het hoogtepunt van de economie – zo slecht was als nu.” In NRC Handelsblad zegt Stolker ongeveer hetzelfde.

Dus steunt hij het protest van WOinActie, op een steenworp afstand van de officiële opening. De actievoerders willen dat de universiteiten 1,15 miljard euro extra krijgen om de werkdruk te verlagen en de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te behouden. Ook willen ze dat eerdere bezuinigingen van tafel gaan.

De opening van het academische jaar is traditioneel het moment dat bestuurders en actievoerders aangrijpen om hun boodschap aan de politiek onder de aandacht te brengen. Ook het Utrechtse universiteitsbestuur laat op Twitter weten achter de standpunten van WOinActie te staan.

Ons College van Bestuur steunt de doelstellingen van #WOinActie. Wij wensen de deelnemers aan de #WareOpening veel succes vandaag! https://t.co/N29kr6Rudx

— Universiteit Utrecht (@UniUtrecht) September 2, 2019

Studenten en medewerkers van de UU die maandag naar het protest van WOinActie in Leiden willen, kunnen gebruik maken van gratis busvervoer vanuit Utrecht. Ruim vijftig UU’ers zullen daar gebruik van maken. Daarnaast zijn studenten en medewerkers niet verplicht om naar de universiteit te komen. Net zoals bij eerdere protesten van WOinActie is er geen aanwezigheidsplicht. Als studenten daardoor iets missen, kunnen zij zich beroepen op overmacht.

Of het effect van het protest vanmiddag ook merkbaar is bij de opening van het academisch jaar in de Domkerk, is niet duidelijk. Voor zover bekend ontbreken er geen decanen in het Utrechtse cortège. Bij de Universiteit van Amsterdam hebben decanen aangegeven te gaan protesteren in Leiden.

Het zal in Utrecht ook niet merkbaar zijn dat medezeggenschapspartij Lijst Vuur zich bij het protest van WOinActie aansluit. Er reizen ongeveer negen leden namens de partij af naar Leiden, maar deze zouden sowieso al niet hebben mee mogen lopen in het cortège omdat ze geen lid van U-raad zijn.

De U-raadsleden van Vuur hebben ervoor gekozen om gewoon in de Domkerk te zijn. De partij vindt het belangrijk om maandag in Utrecht te zijn om “contacten met de organisatie en directe achterban aan te halen.” De Partij voor de Utrechtse Student kiest hier ook voor. De raadsleden van UUinActie zullen wel ontbreken in het cortège, zowel student Ashley van Driel als Hoogleraar Annelien de Dijn reizen af naar Leiden. Het is niet bekend wat de raadsleden van De Vrije Student doen.

Andere prominente wetenschappers die maandag zullen ontbreken in de stoet hoogleraren in Utrecht zijn hoogleraar en Spinozawinnares Birgit Meyer en hoogleraar Ingrid Robeyns. Beiden spreken op de 'Ware opening van het academisch jaar'.