Lerarenmaster UU komt er goed vanaf in Keuzegids

De Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit onderscheiden zich met een “goed docententeam en een prima organisatie”. Dat meldt de Keuzegids. Andere opleidingen krijgen een vernietigend oordeel.

Studenten oordelen vernietigend over universitaire masteropleidingen tot eerstegraads leraar. In de Keuzegids Masters zijn de scores van deze opleidingen opgehoogd om er nog enigszins chocola van te kunnen maken.

In de Keuzegids staat hoe opleidingen ten opzichte van elkaar scoren op aspecten als onderwijsprogramma, docenten, faciliteiten en organisatie. De opleidingen krijgen plusjes als ze bovengemiddeld scoren en minnetjes als ze eronder blijven.

Maar in de nieuwe Keuzegids Masters is één tabel aangepast: die over de universitaire lerarenopleidingen. “De lerarenmasters zijn kunstmatig opgewaardeerd, omdat – grof gezegd – de vergelijking tussen vijf en drie minnen niet erg zinvol is”, schrijft de redactie.

De Vrije Universiteit en de Universiteit Utrecht onderscheiden zich met een “goed docententeam en een prima organisatie”, aldus de gids. “De studenten in Leiden en Groningen zijn al stukken kritischer, maar in Nijmegen en Amsterdam klagen ze echt steen en been. Met name de kritiek op het studieprogramma valt op.”

Bij de talen lopen de scores het verst uiteen. Waar de VU op een schaal van honderd punten 72 scoort, komt de UvA niet verder dan 33. “Weet waar je aan begint als je een universitaire lerarenopleiding wilt doen”, waarschuwt de redactie. “Het wetenschappelijk niveau is ver te zoeken en op veel plekken zijn je voorgangers ook bepaald niet tevreden over het programma.”

Ook de eerstegraads lerarenopleidingen in het hbo krijgen kritiek, al hoefde de tabel daar niet aangepast te worden. “Hoewel de studie in zijn aard praktisch zou moeten zijn, vinden de studenten de loopbaanvoorbereiding bijna overal (flink) onder de maat.”

Het kan per opleiding verkeren: de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden krijgt een plusje voor de lerarenmasters in de exacte vakken, maar twee minnetjes in de talen. Fontys krijgt een plus voor de maatschappijvakken, maar een min voor de talen. De hbo-masteropleidingen voor leraren in een taal blijven allemaal onder het landelijke gemiddelde.