Lijn 12 krijgt een andere route naar De Uithof

De huidige route van lijn 12 is gestippeld weergegeven, kaartje komt uit het Vervoersplan van U-OV

Komend collegejaar gaan er meer en langere bussen naar De Uithof rijden. De meest opvallende verandering is dat Lijn 12 een andere – iets langere – route gaat rijden.

Sta je netjes op tijd bij de halte te wachten, rijdt je bus naar De Uithof zonder te stoppen voorbij, omdat die propvol zit. Aan die ergernis moet volgend collegejaar een einde komen, zo zegt het Utrechtse Openbaarvervoerbedrijf U-OV in zijn voorlopige plannen voor het volgende collegejaar. Er worden meer bussen ingezet naar De Uithof.

Op dit moment rijden er al heel veel bussen naar het universiteitscomplex in de Johannapolder. Alle lijnen die nu naar De Uithof rijden, blijven bestaan, hoewel er een paar een ander nummer krijgen en enkele een iets andere route gaan rijden. Hierdoor wordt de reistijd van lijn 12 twee tot vier minuten langer, maar neemt de reistijd vanuit IJsselstein met lijn 283 met zo’n vijf minuten af. De reizigers vanaf station Driebergen-Zeist krijgen een snelbus die zonder onderweg te stoppen naar de campus rijdt.

Lijn 12
Belangrijke veranderingen zitten in de route van lijn 12. Nu heeft de bus nog aan de centrumzijde van het station zijn halte, deze staat per 2 juli aan de jaarbeurszijde van het station. De bus gaat ook via de andere kant van het spoor naar De Uithof rijden en de halte aan de Bleekstraat komt te vervallen. Ook rijdt lijn 12 door naar het WKZ in De Uithof omdat de lus bij het UMC Utrecht verdwijnt. De nieuwe route neemt meer tijd in beslag.

Een en ander heeft te maken met de aanleg van de tramlijn naar De Uithof. Het grootste deel van het busstation aan de centrumzijde van het Centraal Station in Utrecht wordt verbouwd tot tramstation. Vrijwel alle bussen zullen hun halte krijgen aan de Jaarbeurszijde. Vandaar ook dat lijn 12 aan de andere kant van het spoor gaat rijden via de Dichtersbaan, Vondellaan en Albatrosstraat. U-OV is hierover overigens nog wel in gesprek met de gemeente, omdat ook de populaire halte aan de Bleekstraat komt te vervallen. Ook de buslus bij het UMC Utrecht is buiten gebruik vanwege de aanleg van de tramlijn. Hierdoor wordt de totale reistijd van begin tot eindpunt een paar minuten langer. De tram moet medio 2018 lijn 12 gaan vervangen.

Meer en langere bussen
Met ingang van het nieuwe collegejaar doen meer en ook langere bussen De Uithof aan. De drukte op lijn 12, zo verwacht U-OV, wordt groter doordat 10.000 studenten van de Hogeschool Utrecht verhuizen van de Daltonlaan in Rijnsweerd naar De Uithof. U-OV wil het deel van deze studenten die op CS opstappen, met lijn 12 gaan vervoeren.

“Natuurlijk kunnen ze ook met lijn 28 reizen, maar door te kiezen voor lijn 12, wordt de verkeersdrukte in de binnenstad kleiner. Bovendien is lijn 12 sneller in De Uithof”, zegt Herman Scholts van U-OV.

Lijn 12 zal door de nieuwe route ook niet meer stoppen bij halte Bleekstraat bij Ledig Erf. Deze halte is op zich via het Centraal Station te bereiken met de trein die gaat stoppen op Station Vaartsche Rijn die naar verwachting in december 2016 open gaat.

Andere lijnen
De lijnen 28 die dit jaar nog als eindpunt Rijnsweerd-Zuid hebben, gaan in het nieuwe collegejaar doorrijden naar De Uithof. Deze lijn en de 128 behouden overigens hun halte aan de centrumzijde van het Centraal Station.

Lijn 30 die langs station Overvecht naar De Uithof rijdt, wordt lijn 6 en krijgt langere bussen (gelede bussen of harmonicabussen) met indien nodig extra bussen in de spits.

Lijn 228 vanuit Zuilen (Ondiep en Pijlsweerd) gaat elk kwartier rijden, snellijn 32 blijft bestaan

De lijnen 72 en 265 uit Bilthoven gaan met langere bussen rijden. Bij grote drukte worden extra bussen ingezet.

Van en naar IJsselstein gaan in de spits meer bussen lijn 283 rijden. Deze krijgen een andere route waardoor de reistijd naar De Uithof met zo’n vijf minuten wordt ingekort.

Vanaf station Driebergen-Zeist gaat naast de huidige lijn 71 ook een spitsbus rijden die rechtstreeks naar De Uithof rijdt. Deze lijn krijgt het nummer 371. De bustijden sluiten aan op de aankomsttijden van de intercity uit Arnhem.

Lijn 287 van en naar Vianen gaat twee keer vaker rijden in de spits.

Lijn 72 die om 8.15 uur vertrekt van het stadscentrum van Nieuwegein naar De Uithof krijgt een gelede bus.

Inspraakfase van het vervoersplan
Het Vervoersplan 2016-2 ligt nu ter inzage. Tot en met 21 februari kunnen reacties op het plan worden gemaild naar Herman Scholts. In april wordt het eventueel aangepaste plan door de provincie Utrecht vastgesteld.