Lobby-platform voor behoud kleine talenstudies
Studenten en docenten van kleine talenstudies bundelen hun krachten in de strijd tegen opheffing. Het is volgens hen tijd voor een krachtige lobby, dus richten zij een landelijk platform op.
Studenten en wetenschappers kwamen gisteren in Amsterdam bij elkaar. “Niet alleen mensen uit Groningen en Leiden, maar ook uit Gent”, vertelt Esther Crabbendam, voorzitter van de studentenraad Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Zij nam het initiatief voor de bijeenkomst.
Veel docenten bleken niet van andere instellingen te weten welke opleidingen in de problemen zitten en welke juist succesvol zijn, schrijft het Amsterdamse studentenblad Folia, dat bij de bijeenkomst was. Zo zouden Groningen en Leiden overwegen Portugees aan te gaan bieden, terwijl die taal in Utrecht juist stopt. “Het lijkt net alsof decanen niet even met elkaar overleggen”, zegt Crabbendam in een toelichting. “Ik vind het heel raar dat we sommige studies dubbel aanbieden, terwijl andere opleidingen verdwijnen.”
Crabbendam studeert geschiedenis en Italiaans in de hoofdstad. “Ik zou best bereid zijn verder te reizen voor Italiaans, als dat betekent dat de opleiding Portugees ergens anders kan blijven bestaan.”
In plaats van strijd te voeren met elkaar en met het eigen college van bestuur, moeten studenten en docenten van kleine talenopleidingen samenwerken in het nieuwe landelijke platform. Daarin kunnen ze kennis delen en beter lobbyen, is de bedoeling.
Kleine talenopleidingen verkeren door bezuinigingen en lage instroom in zwaar weer. Eind november maakte de Rijksuniversiteit Groningen bekend dat ze stopt met de laatste bachelorstudies Fins en Hongaars in Nederland en de Universiteit Utrecht wil de unieke opleiding Portugees opheffen. Veel instellingen hopen andere talenstudies te redden door ze op te nemen in brede bachelors.
Studentenraden van de faculteiten letteren of geesteswetenschappen hebben al eerder van zich laten horen. Begin december riepen ze universiteitenvereniging VSNU op om de kleine talenopleidingen te redden.