Louise Gunning opnieuw machtigste onderwijsvrouw

Louise Gunning is volgens maandblad Opzij de machtigste vrouw in de wereld van onderwijs en wetenschap. De bestuursvoorzitter van de UvA en de HvA voert de lijst voor het tweede jaar op rij aan.

Volgens de redactie van het feministische opinieblad geldt Gunning al jarenlang als één van de machtigste vrouwen van Nederland. Twee jaar geleden stond ze nog bovenaan in de categorie gezondheidszorg, als bestuursvoorzitter van het Amsterdam Medisch Centrum en voorzitter van de Gezondheidsraad.

De grootste stijger in de top tien is Tini Hooymans, lid van de raad van bestuur van TNO en bestuurslid bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij stond vorig jaar op plaats zeven en stoot nu door naar plaats vier. Ze is volgens de Opzij-redactie ‘een echte bèta’. Nummer twee blijft Pauline van der Meer Mohr, bestuursvoorzitter bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Louise Fresco, hoogleraar aan de UvA en kroonlid van de SER, stijgt een plaats en komt zo ook op het podium terecht.

Van de nieuwkomers in de top tien van de sector onderwijs en wetenschap staat Anka Mulder, vicevoorzitter van de TU Delft, op de zesde plaats. Marjan Oudeman, sinds kort bestuursvoorzitter van de Universiteit Utrecht, bezet de zevende plaats. Ze was eerder directeur bij AkzoNobel en stond toen in de top tien van het bedrijfsleven.

De hele Opzij-lijst bestaat in feite uit tien lijstjes met tien namen uit een specifieke sector: openbaar bestuur, politiek, onderwijs & wetenschap, sport, justitie & openbare orde, media, goede doelen, cultuur, bedrijfsleven en gezondheidszorg. In de categorie politiek komt onderwijsminister Bussemaker nieuw binnen op nummer twee. Zij is ook minister van emancipatiezaken en heeft dat thema volgens de jury weer goed op de kaart gezet. Op de vraag of zij feminist is antwoordde Bussemaker ooit: ‘Hahaha, ja!’ Tot groot genoegen van de redactie.