LSVb tegen boeteverhoging: 'Ov-bedrijven hebben genoeg verdiend'

foto DUB

Minister Van Engelshoven maakte donderdagmorgen 21december bekend dat ze de ov-boetes – conform de wens van de Tweede Kamer – in hoogte gaat variëren: de eerste maand iets lager, daarna fors hoger. Zo wil ze misbruik van de ov-studentenkaart bestrijden.

Schandalig
LSVb-voorzitter Tariq Sewbaransingh vindt dat de boetes volledig van tafel moeten. “Het is schandalig dat studenten nog altijd opdraaien voor een slecht werkend systeem. Eén op de drie oud-studenten krijgt zo’n ov-boete en ruim 90 procent wijt dit aan gebrekkige informatie. Zij weten vaak niet dat hun reisrecht verlopen is of dat hun ov-studentenkaart niet goed is stopgezet. Ruim een derde van het totale boetebedrag ontstaat doordat DUo pas na ruim een maand vaststelt dat iemands reisrecht verlopen is.”

Cashen
Doorgaan met de ov-boetes geeft volgens de LSVb een slecht signaal aan de ov-bedrijven. Sewbaransingh: “Jarenlang hebben zij de echte oplossing – het automatisch ongeldig maken van verlopen ov-kaarten – tegengewerkt omdat ze de boetes als onderdeel van hun verdienmodel zijn gaan beschouwen.  DUO heeft de afgelopen vijf jaar ruim 140 miljoen euro aan boetes geïnd voor de ov-bedrijven! Op deze manier kunnen die nog even lekker doorgaan met cashen.”

Raar
Echte zwartrijders moet je toch aanpakken? “Ja, maar waarom zou je dat niet aan de ov-bedrijven zelf overlaten?”, vraagt de LSVb-voorzitter zich af. Volgens hem is de druk op de ov-bedrijven opgevoerd dankzij onthullingen van het Hoger Onderwijs Persbureau. “Nu blijkt ineens dat er nog best technische oplossingen mogelijk zijn.”

De capaciteit van de blacklist, waarmee vervoerders ov-kaarten kunnen blokkeren, wordt volgend jaar verdubbeld en de verlopen ov-kaarten gaan rouleren: sommige staan maandag op de blacklist, andere dinsdag en weer andere woensdag. “Zo kunnen er al veel meer kaarten worden geblokkeerd. Raar dat dit zo lang heeft moeten duren!”

Frustrerend
Het Interstedelijk Studenten Overleg, tegenhanger van de LSVb, reageert positiever en wijst op de goede ontwikkelingen. Studenten mogen bijvoorbeeld geen boete meer krijgen als ze hun kaart niet hebben gebruikt. ISO-voorzitter Rhea van der Dong: “Het is als student onwijs frustrerend om honderden euro’s aan boetes te krijgen, terwijl je geen kilometer gereisd hebben met je ov-kaart. We zijn blij dat dit aangepakt wordt.”

Het ISO stoort zich ook iets minder aan de verhoging van de boetes, nu studenten meer tijd krijgen om hun kaart stop te zetten. Maar dan moet de communicatie wel verbeteren, vindt Van der Dong: “Het kan niet zo zijn dat een student nog geen boete op de mat heeft gehad, maar zij al wel het dubbele bedrag neer moet tellen.”