Lustrumfiguur Don Quichot niet voor het eerst in Utrechtse studentenoptocht

De bedenkers van het thema van de Maskerade van aanstaande zaterdag hebben er waarschijnlijk geen weet van gehad. Maar bijna 138 jaar geleden trok er ook al een optocht met Don Quichot door Utrecht. Dit voorjaar doken historische foto’s op.

De foto’s laten twee corpsleden zien, verkleed als Don Quichot en Sancho Panza. De Spaanse edelman wordt verbeeld door de oprichter van de Utrechtse roeivereniging Triton, J.J. Scheltema.

Volgens USC-reünist Johan ten Berg gaat het om bijzondere afbeeldingen die niet eerder zijn gepubliceerd. Ten Berg trof het materiaal aan toen hij met mede-redacteur en conservator van het Corps-archief Jeroen Jekel werkte aan de samenstelling van het lustrumboek van de vereniging. De foto’s zijn uiteindelijk niet in dat boek opgenomen. De samenstellers maakte voornamelijk gebruik van foto’s van de Belgische topfotograaf Stephan Vanfleteren.

De twee foto’s zijn genomen op 5 december 1878 in het atelier van de Utrechtse fotograaf Serré. “Tot in het begin van de twintigste eeuw organiseerden studenten elk jaar een Sint-Nicolaasviering in de binnenstad waar veel Utrechters met hun kinderen naar kwamen kijken. Dat was een soort carnavalsoptocht waarbij vriendengroepen een bepaald thema uitbeelden. Klaarblijkelijk was in 1878 Don Quichot een van die thema's.”

Het beeldmateriaal maakt deel uit van een verzameling van enkele honderden foto’s van verkleedpartijen, voornamelijk van toneelgezelschappen van het USC. Ten Berg was in zijn studententijd jarenlang vrijwilliger in het archief van het Corps dat is ondergebracht in het Universiteitsmuseum. Maar deze foto’s kende hij nog niet. “Opeens was het van: verdomd, dat is Don Quichot.”

Volgens Ten Berg is het Utrechtse archief het mooiste en meest uitgebreide van alle Nederlandse corpora. Hij spreekt van een “onontgonnen schat”. “Dat we na bijna 140 jaar deze afbeeldingen vonden net nu het corps een lustrum viert met dit thema is natuurlijk erg leuk.”

Foto's: Stichting Corpsmuseum en Archieven USC