Máxima opent nieuw centrum voor excellent onderwijs

Het University College Roosevelt krijgt een nieuw Teaching and Learning Center. Dit moet een landelijk expertisecentrum voor excellent onderwijs worden waarin de Universiteit Utrecht participeert. Het centrum werd gisteren geopend.

Hoe ga je om met leerlingen en studenten die boven het maaiveld uitstijgen? Op deze bollebozen richt het nieuwe Teaching and Learning Center zich van het University College Roosevelt (UCR) in Middelburg. De opening was gisteren, maar vanaf oktober gaat het echt van start.

Het Teaching and Learning Center wordt een centrum waar wetenschappers en promovendi gaan onderzoeken hoe je het best met talent kan omgaan. De onderzoekers richten zich op alle vormen van onderwijs: van basisschool en voortgezet onderwijs tot beroeps- en wetenschappelijk onderwijs.

Inhoudelijk sluit dat aan bij het UCR dat zich als University College richt op de betere student. In het centrum wordt ook samengewerkt met Utrechtse onderzoekers, zoals de onderwijskundige hoogleraren Theo Wubbels en Jan van Tartwijk, hoogleraar bij de Graduate School of Teaching.

Daarnaast zullen er onderwijsprogramma’s gegeven worden. Deze programma’s zijn gericht op docenten en hoe zij het best hun onderwijs kunnen inrichten voor excellente scholieren of studenten. Het centrum heeft op dat gebied een adviserende taak binnen het UCR. Ook de UU kan een beroep doen op de bestaande expertise, bijvoorbeeld voor de inrichting van de honourscolleges.

Hoewel het centrum pas in oktober echt van start gaat, was afgelopen woensdag de officiële opening waarbij eveneens de Utrechtse rector Bert van der Zwaan aanwezig was. Dean Barbara Oomen opende de ceremonie met een citaat van Franklin D. Roosevelt: "Je kan geen toekomst bouwen voor de jeugd, maar je kunt wel een jeugd bouwen voor de toekomst."

Voor de officiële opening was koningin Máxima naar Middelburg gekomen. Als symbool voor een expertisecentrum voor het hele onderwijs gaf zij het startsein voor het nieuwe Teaching and Learning Center samen met UCR-student Armand, gymnast Lotte en basisschoolleerlinge Tamar.

Het University College Roosevelt is formeel een onderdeel van de Universiteit Utrecht. Het college is tien jaar geleden opgericht door de Utrechtse socioloog Hans Adriaansens.