Maarten Prak verkozen tot docent van het jaar

Docenttalent Marc van Mil (links) en docent van het jaar Maarten Prak (rechts). Foto: Kees Rutten.

Historicus Maarten Prak is verkozen tot docent van het jaar. Marc van Mil, docent bij de opleiding Biomedische Wetenschappen, krijgt de talentprijs.

De winnaars van de docentenprijzen werden donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse onderwijsparade in het Academiegebouw. De jury koos de twee winnaars uit een lijst van zes genomineerden. In totaal werden 31 docenten voorgedragen door studieverenigingen.

De 59-jarige Prak, sinds 1992 hoogleraar Economische & Sociale Geschiedenis, werd door de jury geroemd vanwege zijn betrokkenheid met studenten en de zeer persoonlijke feedback en tijdsintensieve individuele gesprekken die hij met ze voert. "Door collega’s wordt je gezien als de ideale docent: meeslepend in hoorcolleges, uitdagend in werkcolleges en zorgvuldig in de persoonlijke begeleiding van studenten.”

De talentprijs voor jonge docenten ging naar Marc van Mil, docent en onderwijsinnovator bij de opleiding Biomedische Wetenschappen. De jury toonde zich onder de indruk van zijn passie voor onderwijs, zijn talent om het beste in studenten naar boven te halen en zijn enthousiasme om buiten de gebaande paden nieuwe vormen van onderwijs te ontwikkelen en te implementeren.

Anatoom Ronald Bleys werd vorig jaar docent van het jaar, jurist Ivo Giesen het jaar daar voor. De docent van het jaar krijgt een wisseltrofee en 5000 euro. Het docenttalent ontvangt 3000 euro. De studieverenigingen die verantwoordelijk zijn voor de voordracht van een winnende docent (respectievelijk UHSK en Mebiose) krijgen elk 1000 euro. De prijs wordt officieel uitgereikt tijdens de viering van de Dies Natalis op 26 maart in de Domkerk.