Maastricht krijgt losgeld terug met winst

Een kunstwerk van Richard Vijgen hangt ter herinnering aan de hack in een UM-gebouw: Eternal blue, vernoemd naar de gebruikte inbraaksoftware. Foto Philip Driessen

Hackers hadden in december 2019 de Maastrichtse systemen gegijzeld en eisten twee ton losgeld. De universiteit heeft dat bedrag in bitcoins betaald om studenten, wetenschappers en medewerkers weer toegang te verschaffen tot hun gegevens.

Een speurtocht van de politie en het Openbaar Ministerie leidde in 2021 naar een ‘wallet’ in Oekraïne. Lokale autoriteiten hebben deze wallet met 40 duizend euro aan bitcoins in beslag genomen. Maar de koers is inmiddels gestegen en daardoor zijn de digitale munten inmiddels 500 duizend euro waard.

Schade groter
Maastricht maakt dus winst op het losgeld, maar volgens de universiteit kun je het geen winst noemen: de totale schade van de hack was groter. Als de universiteit het geld eenmaal heeft, gaat het naar een fonds ten behoeve van ‘studenten in nood’.

De Volkskrant heeft een reconstructie van de opsporing gemaakt. De zoektocht was moeizaam en tijdrovend, staat daarin. De daders zijn niet gevonden.

Ontsnapt
Door het onderzoek, waar Maastricht aan meewerkte, zijn twee andere Nederlandse universiteiten aan een gijzeling ontsnapt. De hackers waren al binnengedrongen, maar hadden de gijzelsoftware nog niet verspreid.