Maastricht in top 10 van jonge universiteiten

Maastricht University staat op nummer 6 in de ranglijst van Times Higher Education  van beste jonge universiteiten ter wereld. De toppositie is voor de Koreaanse Pohang University of Science and Technology.

Maastricht is 13 plaatsen gestegen ten opzichte van vorig jaar, toen de Times Higher Education 100 Under 50 voor het eerst verscheen. Deze ranking van het Britse tijdschrift is afgeleid van de bekende jaarlijkse wereldranglijst: er staan alleen universiteiten in die jonger zijn dan 50 jaar. Vandaar dat de 377-jaar jonge UU, niet mag meedoen aan deze ranking.

Times Higher Education wil hiermee laten zien welke universiteiten in opkomst zijn. In de ranglijst wegen de objectieve scores, zoals citatiescores, zwaarder dan in de ‘gewone’ ranglijst. De reputatie krijgt minder nadruk.

De Maastrichtse universiteit is de eerste verrassing in de lijst. De nummers één en twee zijn niet veranderd en de nummers drie, vier en vijf zijn alleen van plaats gewisseld. Volgens de makers is Maastricht een ‘truly remarkable performer’. De positie van Maastricht zou een teken zijn van de kracht van het hele Nederlandse hoger onderwijs, dat met 12 universiteiten in de top 200 van de wereld staat.

Sommige Nederlandse universiteiten zijn net te oud om deel te nemen aan de ranking. Zo is de Universiteit Twente in 1961 opgericht. Andere universiteiten, zoals Tilburg en Delft, zijn nog niet zo lang universitair, maar hebben een lange voorgeschiedenis als hogeschool en vallen daarom buiten de lijst.