Malieveld: fluitconcert voor Bussemaker

Enkele duizenden studenten hebben vanmiddag minister Bussemaker uitgefloten tijdens het protest tegen het leenstelsel.Ook kreeg ze een paar tomaten om de oren. Studenten en scholieren hielden spandoeken omhoog met slogans als ‘It’s not over Jet’ en ‘Leenstelsel investering in de toekomst’.

Het waren er 5000, schat de Landelijke Studenten Vakbond. De politie van Den Haag houdt het op 3000 demonstranten. Genoeg om flink lawaai te maken tegen het afschaffen van de basisbeurs.

Minister Bussemaker kreeg een fluitconcert te horen toen ze rond half drie vanmiddag het podium beklom. Ook werden er twee of drie tomaten gegooid. Dat hadden er meer kunnen zijn, maar de ordedienst van de actievoerders heeft naar verluidt heel wat tomaten ingenomen.

Er werden ook rookbommen en vuurwerk afgestoken; de geur van kruit hing op het Malieveld. De ME heeft enkele actievoerders opgepakt. De sfeer leek vrolijk en gemoedelijk, maar toen de minister haar korte toespraak hield, bleken de verzamelde jongeren toch behoorlijk boos.

Zodra ze weer weg was, vertrokken de eerste studenten rustig richting het station. Er was politie te paard en op de motor, maar die hoefde verder niet in te grijpen.