Medewerkers sneller weg uit Aardwetenschappengebouw

Circa 70 medewerkers moeten eerder dan gepland weg uit het Aardwetenschappengebouw, dat over een paar jaar gesloopt wordt. Ze worden tijdelijk gehuisvest in een voormalig TNO-gebouw aan het Princetonplein.

Er worden circa 70 werkplekken gecreëerd in het voormalige TNO-gebouw, vertelt adjunct-directeur Vastgoed & Campus Peter Blok. Ook worden er tijdelijke laboratoria in dit gebouw geplaatst. De verhuizing vindt in de loop van het jaar plaats.

Aanvankelijk zouden de medewerkers pas in 2017, bij de ingebruikname van twee nieuwe panden, verhuizen. Maar nu is anders besloten omdat de “bedrijfszekerheid” niet overal goed is in het Aardwetenschappengebouw, zegt Blok. Vooral in de laboratoria in het binnenste deel van het pand.

“Het risico dat de luchtverversing in de labs uitvalt, wordt steeds groter vanwege de ouderdom van de luchtbehandelingkasten. Daarom is besloten om het personeel in de meest gevoelige delen van het pand te verhuizen naar het voormalige TNO-gebouw.” Het personeel dat blijft in het Aardwetenschappengebouw wordt zo veel mogelijk geplaatst in delen van het pand waar geen mogelijke problemen met de luchtverversing zijn.

Afgelopen jaar is al begonnen met de sloop van een deel van het Aardwetenschappengebouw, vanwege de bouw van een nieuw onderwijscentrum. In verband daarmee werd de luchtbehandelinginstallatie in het gebouw tijdelijk uitgezet.

Blok: “Uit voorzorg is er toen gemeten of er asbest in de lucht gekomen was. Op enkele plaatsen is een verhoogde, maar niet-kritische vezelwaarde geconstateerd. Deze plekken zijn schoongemaakt en vervolgens weer vrijgegeven. Tijdens de metingen is het gebouw gesloten geweest. Eind vorig jaar is er als gevolg van een stroomstoring nog een keer uit voorzorg gemeten, overigens zonder dat er besmetting is gevonden. Ook tijdens deze meetperiode is het gebouw tijdelijk gesloten geweest.”

Een deel van de aardwetenschappers verhuisde dit jaar al naar het nieuwe Gemeenschappelijk Milieu Laboratorium (GML). Het is de bedoeling dat alle medewerkers vanaf 2017 een nieuwe werkplek krijgen. Dan wordt een nieuw kantoorgebouw opgeleverd en is de renovatie van het Van der Graaffgebouw afgerond.

Verbouwingen in de noordwesthoek van De Uithof

2013: ingebruikname van het Gemeenschappelijk Milieu Laboratorium (GML)
2015: ingebruikname van nieuw onderwijscentrum voor Bèta- en Geowetenschappen
2016: ingebruikname gerenoveerd Van der Graaffgebouw (laboratoria en opslag)