Mediaprijzen voor ‘Mr Wet’ en ‘Mr Dry’
Erik van Sebille was de afgelopen dagen opnieuw in vele media terug te vinden. Als deskundige op het gebied van oceaanstromingen en ‘plastic soep’ kon hij vertellen in welke richting de voorwerpen uit de overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe drijven en waarom veel spullen aanspoelen op de Waddeneilanden.
Eerder baarde hij opzien door samen met een componist data van oceaansondes om te zetten naar muziek. Ook liet hij samen met het regionale medium Duic zien wat er uiteindelijk gebeurt met een boterhamzakje in de Oudegracht. Zie hieronder:
Het onderzoek van Niko Wanders was in het afgelopen jaar plots uiterst actueel. Tijdens de droge zomer werd Wanders veelvuldig gevraagd om duiding. Volgens de onderzoeker is droogte een onderschat probleem. Hij pleitte onder meer in dagblad Trouw voor beleid dat zich richt op het voorkomen van overstromingen én op het vasthouden van water. Wanders is sinds kort ook adviseur van de regeringscommissaris voor het Deltaprogramma.
De jury van de jaarlijkse mediaprijs van de UU - die dit jaar onder leiding stond van hoogleraar Genderstudies Rosi Braidotti – had dit jaar de keuze uit vier wetenschappers die door de universitaire communicatieafdeling waren voorgedragen. Uiteindelijk wilde zij niet kiezen tussen ‘mr Wet and mr Dry’. “Daar waar Wanders wanneer de actualiteit daarom vraagt het mediaveld bestormt, staat Van Sebille altijd klaar om proactief naar buiten te treden en de plastic soep en andere onderwerpen in het nieuws te krijgen. Ook als er geen directe aanleiding voor lijkt te zijn.”
Behalve Van Sebille en Wanders werden op verzoek van de jury voor het eerst ook twee teams van wetenschappers bekroond voor hun media-uitingen. Allereerst gaat het om de Utrechtse wetenschappers die vanuit verschillende disciplines een bijdrage leverden aan het klimaatblog van NRC Handelsblad. Ook de onderzoekers van The Utrecht Centre for Regulation and Enforcement in Europe (Renforce) vielen in de prijzen. Zij namen de Europacolumn in NRC voor hun rekening.
De UU-Publiprijs stelt winnaars in staat een video te maken over hun onderzoek. Eerdere winnaars waren onder meer historicus Beatrice de Graaf, pedagoog Micha de Winter en arbeidseconoom Joop Schippers.