Meer aandacht voor pesten in opleiding leraren

Scholen moeten alerter zijn op pesten, uitsluiting en mishandeling. Dus moeten ook lerarenopleidingen en pabo’s daar meer aandacht aan besteden, vindt minister Bussemaker.

De lerarenopleidingen en pabo’s werken samen met de Stichting School en Veiligheid aan een richtlijn over “pesten, seksualiteit en seksuele diversiteit”, antwoordt minister Bussemaker van Onderwijs in een schriftelijk overleg met de Tweede Kamer.

De richtlijn moet in de zomer klaar zijn, waarna opleidingen zelf kunnen bepalen hoe ze het thema ‘sociale veiligheid’ gaan behandelen. Ze kunnen er een apart vak van maken of het opnemen in andere vakken.

De richtlijn is bedoeld voor het hoger beroepsonderwijs. De minister gaat nog praten met de universitaire lerarenopleidingen en universiteitenkoepel VSNU, belooft ze.

De Stichting School en Veiligheid deed vorig jaar aanbevelingen aan minister Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker om de sociale veiligheid op scholen te verbeteren. De stichting drong erop aan dat het thema een plek zou krijgen in de opleiding van docenten en leraren.