'Meer containerwoningen voor studenten'

De PvdA en GroenLinks in Utrecht willen dat de gemeente meer doet om het tekort aan studentenkamers op te lossen. Een van de suggesties: meer containerwoningen.

Over het tekort aan studentenkamers in Utrecht wordt veel gesproken, maar echt spijkers met koppen slaan gebeurt volgens velen te weinig. In de Utrechtse gemeenteraad worden daarom diverse plannetjes geopperd.

Een van de suggesties: de bouw van een grootschalig studentencomplex in het toekomstige centrum van Leidsche Rijn. PvdA-raadslid Bülent Işık opperde dat woensdagavond tijdens een vergadering van de gemeenteraadcommissie Stad en Ruimte. “Leidsche Rijn was lange tijd onaantrekkelijk voor studenten, maar met de snelle ov-verbinding die er komt, verandert dat. Dan zijn studenten in vijf minuten in het centrum”, zegt Işık in een toelichting aan DUB.

Een andere proefballon van Işık: geef studenten de mogelijkheid om in groepjes in sociale huurwoningen te wonen. Momenteel wordt een deel van de sociale huurwoningen al toegewezen aan specifieke groepen, zoals senioren. PvdA’er Işık wil dat een deel van vrijkomende woningen op die manier gereserveerd wordt voor studenten. “Als er een vierkamerwoning vrijkomt in Kanaleneiland, dan kunnen drie bevriende studenten daar op reageren.”

Ook de inzet van containerwoningen was onderwerp van discussie woensdagavond. De wethouder belooft te onderzoeken of de containerwoningen/spaceboxen die na de zomer van 2013 verdwijnen van de huidige locatie aan de Bolognalaan in De Uithof, elders in de stad neergezet kunnen worden.

GroenLinks-raadslid Steven de Vries: “De spaceboxen zijn dan al lang afgeschreven, maar gezien het kamertekort is het zonde ze klakkeloos weg te doen.” De Vries en PvdA’er Işık pleiten er ook voor om nieuwe containerwoningen te plaatsen. Ruimte is er genoeg, volgens hen. “Door de economische crisis zijn er veel braakliggende terreinen.”

De Vries en Işık vinden daarnaast dat de Universiteit Utrecht meer haar best moet doen voor nieuwe kamers. Işık: “De universiteit bezit ongebruikte grond in De Uithof. Als je studenten wil aantrekken ben je medeverantwoordelijk voor de realisatie van nieuwe complexen.” De Vries: “Als de RIVM of Danone zich wil vestigen in De Uithof, dan is er altijd ruimte. Maar als het gaat om studentenhuisvesting, dan is de universiteit minder proactief.”