Meer diploma’s door langstudeerboete

Veel wo-studenten hebben met de langstudeerboete in het achterhoofd net wat harder gewerkt om hun bachelordiploma op tijd te halen, blijkt uit voorlopige cijfers van universiteitenvereniging VSNU.

Afgelopen zomer hebben meer studenten hun bachelordiploma gehaald dan in voorgaande jaren, meldt NOS op 3. Uit de vooraanmeldingen van universiteiten blijkt verder dat er dit jaar meer studenten aan een masteropleiding begonnen dan normaal. In september 2012 startten ongeveer 42.000 studenten meer aan een masteropleiding dan in 2011. Een stijging van 8 procent.

Een toename van buitenlandse studenten en de invoering van de ‘harde knip’ tussen bachelor en master zullen deels aan de stijging hebben bijgedragen. Maar de dreiging van de langstudeerboete is volgens een woordvoerder van de VSNU de belangrijkste verklaring voor de hoge instroom.

Veel studenten die het verhoogde collegegeld dreigden te moeten betalen, volgden extra vakken en drongen aan op snelle afhandeling van hun cijfers, bleek in september al uit een rondgang van het HOP. “Voor veel mensen is de langstudeerboete een extra duwtje in de rug”, zei studieadviseur Lieke Smit van de TU Delft toen.

Of ook hogeschoolstudenten harder hebben gestudeerd door de langstudeerboete, is niet bekend. De HBO-raad weet nog niet hoeveel diploma’s er behaald zijn.

Uit de rondgang van september bleek dat langstuderende hbo’ers vaker overwogen te stoppen dan wo’ers in hetzelfde schuitje. Volgens decanen zagen veel studenten op tegen een hoge studieschuld. “De langstudeermaatregel had alleen een positief effect op studenten die nog relatief weinig punten moesten halen”, zei Nannie Beerink van Fontys Hogescholen.

Per september 2012 moesten studenten die langer dan een jaar over hun bachelor of master deden, 3000 euro meer aan collegegeld betalen. Maar een maand na invoering besloten regeringspartijen VVD en PvdA om de langstudeerboete met terugwerkende kracht af te schaffen. Het hele traject koste de overheid 12,3 miljoen euro.