Meer studenten halen hun bachelor in vier jaar

De trend zet door: universitaire studenten halen steeds sneller hun bachelordiploma. Vrouwen doen het nog altijd beter dan mannen, en technici blijven achter bij de rest.

Bijna de helft van alle vwo’ers (49 procent) haalt binnen vier jaar zijn bachelordiploma aan de universiteit, blijkt uit de cijfers over studenten die in september 2007 van start gingen. Van de lichting 2004 slaagde maar veertig procent daarin, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag. De Universiteit Utrecht scoort beduidend beter dan het gemiddelde. In het Strategisch Plan staat dat het rendement van de groep die in 2007 startte op 74 procent ligt. Overigens neemt de universiteit, anders dan bij het CBS, in de telling alleen de studenten mee die zich het tweede jaar opnieuw hebben ingeschreven en niet de afvallers in het eerste jaar.

Een van de verklaringen is dat de meeste universiteiten intussen de ‘harde knip’ hebben ingevoerd. Tot voor kort was het mogelijk om alvast aan de masteropleiding te beginnen voordat het bachelorprogramma helemaal was afgerond, waardoor sommige studenten het presteerden om in één week zowel hun bachelor- als hun masteropdiploma te halen.

Maar veel universiteiten zijn ook strenger geworden voor hun eerstejaars. De nieuwe studenten moeten een minimaal aantal studiepunten halen, anders mogen ze niet door naar het tweede studiejaar. Wellicht studeren jongeren hierdoor sneller en halen ze uiteindelijk ook eerder hun diploma.

Mannen doen het nog altijd slechter dan vrouwen. Slechts 38 procent van hen heeft binnen vier jaar het bachelordiploma op zak, tegenover 58 procent van de vrouwen. Ook in de zware technische en exacte opleidingen studeren vrouwen veel sneller dan mannen: 47 tegen 33 procent is binnen vier jaar klaar.

Landbouwopleidingen en diergeneeskunde springen eruit: meer dan twee op de drie studenten haalt er binnen vier jaar het bachelordiploma. Ook daar doen vrouwen het bijzonder goed: driekwart van hen haalt op tijd de papieren.