Meer Utrechtse studenten mogen op uitwisseling naar Sydney

Op dit moment is een Utrechtse delegatie met onder meer collegevoorzitter Marjan Oudeman en de decanen Werner Raub en Wouter Dhert in Sydney waar de overeenkomst is ondertekend. Voor Utrecht is Sydney één van de tien universiteiten waar wereldwijd intensief mee samengewerkt gaat worden.

Ook voor Sydney is de ondertekening van bijzonder belang. Kathy Beloy, vice-rector en de hoogleraar die verantwoordelijk is voor het programma Global Engagement, zegt in een persbericht: “Het is de eerste overeenkomst met een universiteit op het Europese continent sinds we onze internationale strategie hebben vastgesteld.”

Sydney en Utrecht ondertekenden ook een ‘super-uitwisselingverdrag’ om het aantal uitwissellingsstudenten te vergroten. Het is de bedoeling dat jaarlijks zo’n honderd Utrechtse studenten naar Down Under gaan en hetzelfde aantal vanuit Sydney naar Utrecht komt.

Op onderzoeksgebied zal vooral worden samengewerkt op thema’s als onderwijs, geowetenschappen, geneeskunde en life sciences.

Eén van de initiatiefnemers in Sydney is de psycholoog Frans Verstraten. Deze spraakmakende hoogleraar Experimentele Functieleer werkte eerder bij de UU en vertrok in 2012 naar Australië.

Andere projecten waar direct een start mee gemaakt wordt, liggen op het gebied van Diergeneeskunde en Geneeskunde. Simon de Graaf heeft in Sydney een eigen lab op het gebied van dierlijke voortplanting bij de faculteit Diergeneeskunde. De Utrechtse wetenschapper Bart Gadella van het Utrechtse departement Landbouwhuisdieren komt in het najaar drie maanden naar het lab van De Graaf.

De hoogleraar Microbiologie Wieland Meyer gaat nauw samenwerken met Vincent Robert en Sybren de Hoog van het nieuwe Westerdijkinstituut op het gebied van schimmel biodiversiteit.