Meldpunt en buurtwacht-app na 'criminaliteitsgolf' op studentencomplexen

Op Tuindorp-West is sprake van een hausse aan diefstal van kentekenplaten

Met een nieuw meldpunt reageert studentenunie Vidius op een toename van het aantal meldingen van criminaliteit op Utrechtse studentencomplexen. Op het complex Tuindorp-West wordt vrijdag bovendien een app gelanceerd waarmee bewoners elkaar kunnen waarschuwen.

De aanleiding voor het instellen van een meldpunt is “een ware criminaliteitsgolf” op de Utrechtse studentencomplexen, zo stelt studentenunie Vidius. Volgens voorzitter Pijke Dorrestein regent het sinds begin dit jaar meldingen van diefstal, vernielingen en inbraak in Facebookgroepen van bewoners.

Vidius benadrukt dat het Meldpunt Criminaliteit Studentencomplexen geen vervanging is voor een aangifte bij de politie. Maar volgens de studentenunie nemen studenten vaak niet de moeite om voorvallen te melden. Zeker bij een fietsendiefstal is dat vrijwel uitgesloten. Dorrestein: “Nu kunnen studenten op een laagdrempelige wijze via een mailtje laten weten dat er iets is gestolen of vernield.”

Met het meldpunt hoopt Vidius de precieze omvang en ernst van de criminaliteit op en rond de studentencomplexen in beeld te krijgen. Met de bevindingen wil Vidius het gesprek aangaan met verhuurder SSH, politie en gemeente.

Vooral bewoners van het studentencomplex Tuindorp West meldden de afgelopen weken veel criminaliteit, met name auto-inbraken en diefstal van kentekenplaten. Het woonbestuur hield afgelopen maandagavond daarom een bijeenkomst voor bewoners. Ook was er een rondgang over de Van Lieflandlaan en de Willem Schuylenburglaan.

Aankomende vrijdag neemt het woonbestuur van Tuindorp-West een app in gebruik waarmee bewoners elkaar kunnen waarschuwen bij onraad. “Daarmee kunnen we misschien nieuwe incidenten voorkomen", zegt bestuurslid Jorick van Raalten. "Bovendien hopen we met zo'n app het gevoel van veiligheid – vooral van vrouwelijke bewoners - te vergroten.”

Studentenhuisvester SSH Utrecht laat weten met de studenten mee te willen denken over maatregelen die criminaliteit kunnen voorkomen. Het meldpunt en de app zijn ook prima initiatieven, volgens woordvoerder Annemiek van Vondel: “Al willen we natuurlijk wel graag dat bewoners eerst de politie bellen als dat echt nodig is.”

De SSH is daarentegen weinig te spreken over de stellige toon van de studentenunie. “Vidius heeft het over een criminaliteitsgolf. We hebben gevraagd waar dat op is gebaseerd. Bij ons is niets bekend over een grote toename van incidenten.”

Volgens een politiewoordvoerder komt het door Vidius geschetste beeld ook niet overeen met de beschikbare cijfers. Maar dat hoeft volgens hem niet per se te betekenen dat er geen sprake zou zijn van een stijging van de overlast. “Zeker niet alle voorvallen worden bij ons gemeld. Een meldpunt kan zaken of trends boven water krijgen. Dat vinden we prima. Maar dan moet die informatie wel bij ons terechtkomen.”

Volgens Vidius-voorzitter Pijke Dorrestein weerspiegelen de gegevens van de politie de realiteit inderdaad niet. “Wij merken dat veel bewoners van complexen een gevoel van onmacht en onveiligheid ervaren. Daar willen we met dit meldpunt wat aan doen.”