Miljoeneninvestering in betere bereikbaarheid Utrecht Science Park
Door het bestaande station Lunetten samen te voegen met een nieuw te bouwen station aan de Koningsweg ontstaat een tweede spoorknooppunt in Utrecht. Daarmee wordt Utrecht CS ontlast en de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park verbeterd, zo is de bedoeling. Zeker als het nieuwe station deel gaat uitmaken van een snelle ov-verbinding vanuit Leidsche Rijn.
Deze week bereikten het Rijk, de provincie, de gemeente Utrecht en omliggende gemeenten een akkoord over investeringen van in totaal een half miljard euro. Daarvan is nu 380 miljoen euro gereserveerd. Voor het doortrekken van de nieuwe Uithoflijn naar Zeist of zelfs Amersfoort zijn voorlopig geen middelen beschikbaar, maar dat plan is volgens de gemeente niet van de baan. Er komt een onderzoek naar deze optie.
Volgens wethouder Lot van Hooijdonk zijn investeringen in het ov-netwerk uitermate belangrijk. In een persverklaring zegt zij: “Het is erg mooi dat we nu kunnen starten met de ontwikkeling van een ov-netwerk met meerdere knooppunten. Utrecht verdubbelt tussen 2000 en 2040 qua inwoners. Bij zo'n grote stad hoort een andere schaal ov. Het aantal reizigers op Utrecht Centraal groeit van 88 miljoen per jaar nu naar 100 miljoen in 2030. Daarnaast reizen elke dag 77.000 mensen van en naar Utrecht Science Park. Utrecht wordt steeds groter, we redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”
De Utrechtse mobiliteitsplannen zijn bovendien een belangrijke voorwaarde voor de bouw van nieuwe woningen in het gebied tussen het Utrechtse centraal station en Nieuwegein. Vooral in de zogenoemde Merwedekanaalzone gaat veel gebouwd worden. In totaal gaat het om zo’n 9000 woningen.
De Tweede Kamer praat maandag over alle projecten en programma’s om de infrastructuur in Nederland te verbeteren. Het officiële besluit of de Utrechtse maatregelen er inderdaad komen, wordt dit voorjaar verwacht. De bedoeling is dat de werkzaamheden in 2030 zijn afgerond.