Minder overlast op de Drift door UB-pilot

Foto: DUB

Dat zegt facilitair directeur Eddie Verzendaal op vragen van DUB. Het is er nu schoner, er is minder herrie en er zijn minder misdragingen in de categorie ‘kattenkwaad’.

De pilot die deze tentamenperiode niet-UU’ers weert uit de UB en andere universiteitspanden in de binnenstad, heeft niet alleen het voordeel dat er meer plaats is voor UU’ers om te studeren. “De controle op collegekaarten en identiteitskaart heeft als prettige bijvangst dat er minder overlast is”, aldus Verzendaal. “De pilot loopt nog niet zo lang, maar de eerste indrukken zijn dat het rustiger is, dat er minder herrie is en dat er minder vuilnis blijft liggen.”

Drugdeals
De navraag van DUB kwam na een opmerking van vice-decaan Peter Schrijver bij de faculteitsraadvergadering Geesteswetenschappen van vorige week vrijdag. Hij sprak daar het vermoeden uit dat er, dankzij de pilot, minder drugsdeals zouden plaatsvinden in en om de panden aan de Drift.

Verzendaal kent de verhalen van de vermeende drugsdeals niet. Wel is er volgens hem een veiligere sfeer en meer orde binnen de panden aan de Drift.

“Er is ook geen sterk bewijs dat er daadwerkelijk drugsdeals zouden plaatsvinden”, licht Schrijver toe, “maar we zijn hier wel alert op.”

Hij meldt dat de verdachte waarnemingen zijn gemeld door studenten, medewerkers en securitypersoneel. Het zou hier bijvoorbeeld gaan om het verdachte gebruik van lockers. Een situatie waarbij een locker het ene moment gebruikt (gevuld) werd door het ene persoon en even later weer gebruikt (leeggehaald) werd door een volgend persoon, is onderzocht. De uitkomst hiervan was echter onschuldig. Ook werd op de faculteitsraadvergadering gesproken over ‘verdachte gehelmde figuren’ die de panden zo nu en dan binnen zouden lopen.

Stressende studenten
Schrijver durft te stellen dat op alle publieke plaatsen, waaronder de universiteitspanden, natuurlijk het risico bestaat dat er afname van drugs is. “Het zou gek zijn als er géén afname zou zijn, zeker met al die stressende studenten.”