Moeilijk googelbare opleidingsnaam ‘TFT’ verdwijnt

Studenten TFT in het voormalige theater van de opleiding aan de Kromme Nieuwegracht. Foto: Willem Pekel

De studie Theater-, Film- en Televisiewetenschap krijgt vanaf 2015 een andere naam. De huidige naam dekt de lading niet meer. Studenten gaan straks ‘Media en Cultuur’ studeren. Bijkomend voordeel: de opleiding is beter te vinden in Google.

Op de redactie van DUB vonden we het altijd al een van de lastigste Utrechtse opleidingsnamen: Theater-, Film- en Televisiewetenschap. Welke van de drie disciplines komt er ook alweer eerst? Waar komen de streepjes? En waarom geen ‘wetenschappen’? Geen wonder dat studenten en docenten kortweg over ‘TFT’ spraken.

De moeilijke titel gaat verdwijnen. Studenten die in het academisch jaar 2015-2016 met de studie beginnen, volgen dan de opleiding ‘Media en Cultuur’. Niet omdat de oude naam in de praktijk nu zo heel veel problemen opleverde, zegt onderwijsdirecteur Eggo Müller. “Al zagen we wel dat de studie in Google moeilijk te vinden was als je een media-opleiding zocht.’’

Volgens Müller was een nieuwe naam vooral nodig omdat het karakter van de opleiding is veranderd. De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor nieuwe media. Dat moest in de aanduiding van de studie tot uiting komen. Lange tijd werd gesteggeld over de nieuwe naam. Müller: “Om nu ‘nieuwe media’ als vierde discipline toe te voegen is een beetje onzinnig.”

Uiteindelijk viel de keuze op ‘Media en Cultuur’ als nieuwe naam. Toetsing bij een groep middelbare scholieren maakt duidelijk dat de verwachtingen die hiermee worden gewekt grofweg overeenkomen met de opzet van het programma. Müller denkt dat de Utrechtse opleiding zich in Nederland onderscheidt met de nadruk op de geschiedenis van de media en de vergelijking van media. Ook de koppeling met ‘theater’ is uniek. “Een nieuwe naam moet dat omvatten.”

De opleiding ‘TFT’ trekt de laatste jaren gemiddeld zo’n 90 tot 100 studenten. Drie jaar geleden liep dat aantal vrij plotseling terug. Müller: “De opleiding had eerder altijd zo’n 150 tot 180 eerstejaars.”

De oorzaak van de terugval is volgens Müller nooit onderzocht, maar het ligt voor de hand om te wijzen naar de opkomst van enkele geduchte concurrenten. De UvA-opleiding Media en Cultuur heeft meer dan 250 beginnende studenten, de jonge Leidse opleiding Film- en literatuurwetenschap groeit ook in populariteit. “Het aantal studenten dat iets met media doet is landelijk gezien gelijk gebleven, maar de verdeling is anders geworden.”

De nieuwe naam zal dit jaar nog niet in de werving van studenten gebruikt worden. De huidige generatie studenten krijg ook nog gewoon een bachelordiploma ‘Theater-, Film- en Televisiewetenschap’.

Sinds het begin van de opleiding TFT in 1980 - destijds een uitbreiding van de al bestaande opleiding theaterwetenschap - hebben vele studenten de studie afgerond. Alleen in de laatste tien jaar gaat het al om zo’n 1000 afgestudeerden. Bekende alumni zijn onder meer filmregisseur Pieter Kuijpers en directeur van het Nederlands Filmfestival Willemien van Aalst. Maar ook professioneel worstelaar en huidig deelnemer aan het tv-format Utopia Emile Sitoci voltooide de studie.

Tags: media