Mogelijk 2500 nieuwe studentenwoningen nabij De Uithof

Snippe Projecten en Aprisco Vastgoed willen een groot studentencomplex aan de Archimedeslaan bouwen. Op de campus zouden maar liefst naast 2500 studentenkamers ook horeca, sportvoorzieningen en een supermarkt komen.

De plannen werden woensdag gepresenteerd op de jaarlijkse vastgoedbeurs Provada in de Amsterdam RAI. Het is de bedoeling om al in 2016 te gaan beginnen met de nieuwbouw en om de woningen in 2017 op te leveren.

Het complex moet komen in de plaats van het voormalige hogeschoolgebouw aan de Archimedeslaan, dat gesloopt moet worden. In dat pand wonen nu tijdelijk studenten, maar die overeenkomst loopt binnenkort af. Aprisco is eigenaar van het terrein.

De website vastgoedmarkt.nl meldt dat de gemeente Utrecht ook al akkoord is met de bouwplannen. Maar dit wordt weersproken door een gemeentewoordvoerder. "De wethouder was wel aanwezig bij de presentatie van de plannen, maar heeft nergens een handtekening gezet. Als ze willen bouwen dan moet er eerst een startdocument worden ingediend. Wel is de wethouder natuurlijk geïnteresseerd in de ontwikkeling van het gebied."

Studentenunie VIDIUS is blij verrast met de plannen. "Dit is een hele mooie ambitie, want Utrecht heeft nog steeds een fors tekort aan studentenkamers", zegt Lukas Heijdt van VIDIUS.

Onderstaande maquette werd getoond op vastgoedbeurs Provada.

Het is natuurlijk Archimedeslaan. Vlakbij. Projectontwikkelaar Snippe, bekend van Campus Diemen. pic.twitter.com/ViTIf9mqG4

— andre verschoor (@lipari_andre) 4 juni 2015