Mogelijk instortingsgevaar: ook Windesheim sluit gebouw

Net als de parkeergarage van de luchthaven Eindhoven, die op 27 mei deels instortte, heeft gebouw X zogenoemde Bubble Deck-vloeren, een type breedplaatvloeren dat gewicht en materiaal bespaart. Nader technisch onderzoek moet deze week uitwijzen of het gebouw veilig is of niet.

Het markante onderwijsgebouw, dat in 2011 nog een architectuurprijs in de wacht sleepte, biedt plaats aan vijfduizend studenten van de opleidingen business, media en recht en aan ruim 350 medewerkers. “Als het tegenvalt moet het voor langere tijd dicht”, zegt een woordvoerder. De tentamens na de herfstvakantie kunnen eventueel worden afgenomen in de sporthallen van de hogeschool.

Afgelopen donderdagavond werd het twee jaar oude Polakgebouw van de Erasmus Universiteit ontruimd. Ook hier was uit landelijk onderzoek gebleken dat de vloerconstructie mogelijk dezelfde was als van de parkeergarage in Eindhoven.

Bij de bouw van het Spectrum- en het Flux-gebouw van de TU Eindhoven zijn ook breedplaatvloeren gebruikt, maar uit eigen onderzoek van de TU blijkt dat het om andere, veilige constructies gaat.

In Rotterdam zijn er uit voorzorg inmiddels acht gebouwen gesloten. In Krimpen aan den IJssel en in Hoeven zijn er twee scholen dicht.