Mogelijk studentenkamers aan tippelzone Europalaan

Het leegstaande pand aan de Europalaan. Bron: Google Street View.

Er zijn plannen om tijdelijke studentenkamers te creëren in een leegstand kantoorpand dat grenst aan de tippelzone van de Europalaan.

Wat de eigenaar van het pand betreft, zouden er ruim 200 studentenkamers kunnen komen in de ruimte aan Europalaan 20. De eigenaar is naar de gemeente gestapt om groen licht te krijgen voor de plannen.

Het pand staat al jaren leeg, en zou met een aantal aanpassingen geschikt gemaakt kunnen worden voor studenten, vertelt Rolf Reichardt van Rhaw Architecture, dat betrokken is bij de mogelijke transformatie van het pand. "Er staan hier veel panden leeg. Er zijn dus veel mogelijkheden voor tijdelijke studentenhuisvesting. Bovendien is het dicht bij de binnenstad."

En de tippelzone voor de deur van het pand? Reichardt erkent dat de aanwezigheid van prostituees problematisch is voor de huisvestingsplannen. "Als de tippelzone op deze plek blijft, dan kunnen hier geen studenten wonen. Het is aan de gemeente om hier een beslissing over te nemen."

De tippelzone werd in 2008 al eens verschoven, in verband met de realisatie van City Campus Max, op de hoek van de Europalaan en de Beneluxlaan. De weg tussen de zone en het complex is geblokkeerd, zodat de bewoners geen last hebben van rondrijdende prostitueebezoekers.

De gemeente is in principe groot voorstander van het ombouwen van lege kantoren naar studentenhuisvesting. Maar door de aanwezigheid van de tippelzone reageert de gemeente terughoudend. “De gemeente staat open voor transformatie, maar we moeten eerst kijken wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn”, zegt een gemeentewoordvoerder in De Telegraaf.

In dezelfde krant reageert de Utrechtse studentenunie Vidius enthousiast op de plannen. “De woningen zijn hard nodig en de plek is prima. Wij hopen dat er desnoods een mogelijkheid is om de tippelzone te verplaatsen.”