Muizen dansen op bureaus van de Universiteit Utrecht

Zolang muizen eten vinden in een universitair pand, zullen ze op bezoek blijven komen.

“Ze liepen gewoon over mijn bureau.” Muizen. Het lijkt alsof de universiteit er de laatste maanden meer last van heeft, maar dat is niet zo. Je ziet ze alleen meer.

Of je nu in de binnenstad of in De Uithof werkt: in elk pand huizen muizen en af toe ook ratten. Het is een verschijnsel waarmee we moeten leven, zegt Ineke van Oosten, directeur van het Facilitair Service Centrum, dat verantwoordelijk is voor de bestrijding van ongedierte.

“We bestrijden ze uiteraard zo snel mogelijk: muizen knagen spullen kapot en kunnen ziektes overbrengen. Maar zolang medewerkers op hun kamer eten en er ’s avonds kruimels achterblijven, zullen er ook muizen zijn. Ze zijn vaak meer zichtbaar in tijden van bouw- en verbouwactiviteiten.”

Rennende muizen jagen medewerkers schrik aan
Medewerkers in het Bestuursgebouw kregen een paar weken geleden een mail met daarop het verzoek geen eten(sresten) in de werkkamer achter te laten. Er waren muizen gesignaleerd.

De receptionist van hetzelfde pand zag tot haar grote verbazing twee muizen over haar bureau rennen; gewoon overdag. Bij Studentenservice liepen de muizen onder werktijd brutaal over de vloer en over de balie. Een medewerkster zocht uit muizenangst een paar dagen haar heil elders.

In de binnenstad zag een bezoeker overdag een rat in de tuin van het Academiegebouw rennen en muizen zijn er net als in andere binnenstadspanden kind aan huis. Toen begonnen werd met het leeghalen van rechtenpand aan het Janskerkhof kwamen de muizen overal vandaan, herinnert een medewerker zich.

Muizen houden van appels en pepernoten
“We hebben al eeuwen last van muizen”, zegt FSC-medewerker Cobi Noordhof, die de gebouwen in het centrumgebied in De Uithof onder haar hoede heeft. “Ik zeg eeuwen omdat ik hier al heel lang met plezier werk en er altijd al muizen in de gebouwen zijn geweest, en ratten. En vroeger zaten er ook wilde katten in de kelder van het Ruppert.”

Dat steeds meer mensen de zich snel voortplantende dieren vaker opmerken, komt waarschijnlijk door alle wegwerkzaamheden, zegt FSC-collega Rob van Gerven: “Zodra er ergens een weg of stoep wordt opengebroken, gaat de grond trillen en zoeken de muizen een rustiger plek op. Door de kou zoeken ze warme plekjes.” Noordhof vult aan: “En als op die plekjes ook nog appels en pepernoten liggen, krijg je ze niet meer weg.”

Volgens Van Gerven en Noordhof wordt er vanuit de universiteit alles aan gedaan om de muizen en ratten buiten de deur te houden. “We dichten gaten in muren en vloeren, en deuren worden bijvoorbeeld voorzien van borstels aan de onderkant.” Van Gerven: “We maken soms ook de directe gebieden rondom gebouwen onaantrekkelijker door bijvoorbeeld struiken weg te halen waar muizen en ratten graag wonen.”

Muizen worden resistent tegen gif
Van Gerven weet vanuit zijn functie bij FSC hoe vaak de bestrijdingsdienst wordt ingeroepen. “Dat is dit jaar volgens mij zelfs net iets minder dan vorig jaar. Het duurt wel langer voor je effect ziet van de bestrijding. Door nieuwe wetgeving mogen we niet zo snel meer gif inzetten, want als je steeds gif inzet, dan worden muizen en ratten daar sneller resistent tegen.”

Zodra er een muizenmelding is, worden bouwkundige maatregelen genomen en komt de bestrijdingsdienst in actie. “Die plaatst lokdoosjes en muizenklemmen. In de lokdoosjes zit eten. Hoe sneller het aas op is, hoe meer muizen er zijn. Pas als er veel muizen zijn, dan plaatst de dienst gif.” Aan het inzetten van katten heeft Van Gerven nog niet gedacht, maar Noordhof weet dat de huisregels geen huisdieren toelaten. Zelfs niet als deze de muizen buiten de deur kunnen houden.

Bij Studentenservice is er - sinds er vallen zijn gezet en gaten zijn gedicht - geen muis meer gezien, maar eind vorige week nog zag deze verslaggeefster een grijs muisje rustig wandelen over de radiator in de receptieruimte van het Bestuursgebouw. Het beestje keek even om en verdween vervolgens achter de kast.