Musicerende studenten willen snelle oplossing in zaak-Parnassos

Leden van het Koördinerend Orgaan Studenten Muziekgezelschappen Utrecht (KOSMU) overhandigden dinsdagmiddag een brandbrief aan rector Bert van der Zwaan.

Een groep bezorgde studenten heeft dinsdagmiddag een petitie overhandigd aan rector Bert van der Zwaan. Ze vrezen voor het voortbestaan van studentenorkesten USKO en USConcert.

Cultuurcentrum Parnassos produceert te veel geluid en het gebouw kan na klachten van buurtbewoners niet meer optimaal gebruikt worden. Direct gevolg is dat veel muziekgezelschappen momenteel een toontje lager zingen. Studentorkesten USConcert en USKO oefenen momenteel op een andere locatie (in Tuindorp) wat zorgt voor logistieke problemen. USCantorij en USBB Big Mondays repeteren noodgedwongen in een kleiner lokaal met alle akoestische nadelen vandien.

Om in de toekomst binnen de geluidsgrenzen te blijven moet het pand aan de Kruisstraat verbouwd worden, of moet Parnassos verhuizen. De Universiteit Utrecht onderzoekt nu de opties, en verwacht na de zomervakantie een besluit te nemen.

Voor musicerende studenten kan die oplossing niet snel genoeg komen. Dinsdagmiddag overhandigde het Koördinerend Orgaan Studenten Muziekgezelschappen Utrecht (KOSMU) een brandbrief aan rector Bert van der Zwaan, ondertekend door de ruim 300 leden van de KOSMU-verenigingen. Ook zongen zij een liedje voor de rector (zie tekst in foto rechts).

In de brief (pdf) sporen zij het universiteitsbestuur aan “dringend dit probleem zeer serieus te nemen en snel te behandelen om te voorkomen dat deze situatie zich jaren gaat voortslepen, waardoor het voortbestaan van de orkesten wellicht in gevaar zou komen”.

“Wij zijn ook verdrietig”, zei Van der Zwaan in een korte reactie. Maar hij kon niet beloven dat er een snelle oplossing komt. “We doen ons uiterste best maar pin ons niet vast op termijnen.”