Muzikale studenten op volle toeren

Anne bereidt zich voor op de concertreeks (Foto: Ruud Hoogeboom)

Het Nederlands Studenten Kamerorkest (Nesko) start maandag met een tournee van zes dagen. Studenten uit het hele land trekken langs verschillende steden om op te treden.

Onder de naam ‘Nesko op volle toeren’ zullen veertig muzikale studenten in zes Nederlandse studentensteden klassieke muziek ten gehore brengen. Van 6 tot en met 12 april reist het Nesko onder leiding van dirigent Lucas Vis het hele land door. Voorafgaand aan deze week werd de rust van het Friese platteland opgezocht om te repeteren.

Negen Utrechtse studenten zitten dit jaar in het Nesko, waaronder celliste en aardwetenschappenstudente Anne Kruijt. “Het zijn intensieve weken. Voordat deze repetitieweek begon, is er maar één weekend geweest waarin alle orkestleden samenkwamen. Er moet dus nog volop geoefend worden. Van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds zijn we bezig.”

Tijdens de concertweek zal het niet minder druk zijn voor de orkestleden. “We trekken van stad naar stad en we zijn dus voortdurend onderweg. ’s Ochtends springen we de bus in die ons naar de volgende locatie brengt. Onze concerten zijn ’s avonds, maar rond lunchtijd geeft een kleine groep van ons orkest ook een lunchconcert op een bijzondere locatie. Rond lunchtijd moeten we dus al in de volgende stad aanwezig zijn. De lunchconcerten zijn op bijzondere locaties waar niet zo vaak klassieke muziek klinkt.”

Het Nesko zal vier verschillende werken ten gehore brengen tijdens de optredens. Een van die werken is de opdrachtcompositie Caminos. “Deze compositie is geschreven door de Argentijnse componist Rodrigo Faina. Caminos is een bijzondere compositie voor ons, omdat die speciaal is geschreven voor het Nesko.”

Op donderdagavond 9 april treedt het Nesko op in de Utrechtse Geertekerk. ’s Middags vindt er ook een lunchconcertplaats plaats in Utrecht. Anne: “Dat is dit jaar in het Wilhelmina kinderziekenhuis, zodat de kinderen naar onze muziek kunnen komen luisteren.”