Na reorganisatie kan ICT-afdeling op zoek naar nieuw talent

Per persoon wordt er binnenkort op 3 mobiele apparaten gewerkt. Dan moet wifi het wel doen, zegt directeur Carolien Besselink van ITS

De reorganisatie van de universitaire ICT-afdeling is begin juni afgerond. Vier werknemers worden met ontslag bedreigd. Het werk ging ondertussen door en binnenkort kan worden gewerkt met Windows 7.

De Directie I&I (Informatiemanagement & ICT dienstverlening), zoals de afdeling tot voor kort heette, moest volgens de nieuwe directeur op de schop omdat de organisatie te weinig klantgericht en te weinig innovatief was. Geen reorganisatie dus om te bezuinigen. Verwacht werd dat de reorganisatie 15 fulltime banen (fte) zou gaan kosten. Uiteindelijk worden 4 werknemers met ontslag bedreigd.

Directeur Carolien Besselink: “Er verdwenen wel 15 fte aan functies, maar veel medewerkers konden met hun goede IT-kennis worden herplaatst binnen de nieuwe organisatie.” Voor de 4 met ontslag bedreigden gold dit niet. Zij zitten sinds 1 juni in het werk-naar-werktraject en hebben 13 maanden de tijd om ander werk te vinden, voordat ze daadwerkelijk ontslagen worden.

Nu de reorganisatie officieel ten einde is,  heet de dienst Directie ITS (Information and Technology Services) en mag Besselink weer nieuw talent aannemen. “Dat mocht tot 1 juni niet. Dat is de reden waarom vele afdelingshoofden ad interim achter hun naam hebben staan. Zij zijn tijdelijke krachten van zowel binnen als buiten de universiteit  en worden in de komende jaren vervangen door vaste krachten.”

Transparanter en proactiever
De nieuwe organisatie moet transparanter zijn voor de rest van de universiteit, zegt Besselink. De lijnen met de andere directies en faculteiten zijn of worden korter. “Vroeger moest je door 5 hiërarchische lagen heen. Nu is onze directie zo ingericht dat er één aanspreekpunt is per domein, zoals wij dat noemen. Dat betekent één afdelingshoofd voor onderzoek, één voor onderwijs, één voor de administratieve systemen en één voor de financiële afdeling bijvoorbeeld. We zijn daarmee niet alleen makkelijk te vinden, maar ook slagvaardiger.”

Een andere grote verandering is dat de directie zich nu meer richt op innovatie. “We willen proactief zijn. We willen problemen voor zijn en anticiperen op allerlei ontwikkelingen binnen de ICT. Daar gaan we binnenkort ook extra mensen voor werven. Mensen met een IT-achtergrond die het leuk vinden om over vernieuwing na te denken en daar dingen voor kunnen ontwikkelen.”

Windows 7 en wifi
Van de drie speerpunten waar de directie zich de afgelopen tijd op heeft gericht, wordt de eerste deze zomer zichtbaar. Alle computers in de computerleerzalen krijgen binnenkort Windows 7. “Windows 8 is nog te onstabiel en voor een organisatie die komt uit een achterstandspositie is dit al een grote stap.” Vernieuwend is volgens Besselink ook dat wordt nagedacht over het beschikbaar stellen van applicaties in een UU-webstore waardoor niet per se met een Windows-computer meer moet worden gewerkt.

Wat er ook op de rol staat, is het vernieuwen van het draadloze netwerk. Meer en meer studenten en medewerkers werken op smartphones, laptops en tablets. “Uit een net afgeronde verkenning blijkt dat binnen afzienbare tijd per persoon 3 tot 5 mobiele apparaten worden gebruikt. Die zitten allemaal op wifi. Dat moet het draadloze netwerk het wel goed doen.”

Een derde speerpunt is ICT in combinatie met onderwijs. Welk beleid ga je bijvoorbeeld voeren als het gaat over online onderwijs? Wanneer heeft het zin om ICT in te zetten en op welke manier doe je dat? Aan zo’n visie wordt nu hard gewerkt, zegt Besselink.