Na zeven jaar weer een vrouw genomineerd voor Docentenprijs

De laatste vrouwelijke winnaar van de Docentenprijs, pathologe Marijke van Dijk, ging in 2008-2009 op de foto voor het Ublad

Voor het eerst sinds het academisch jaar 2008-2009 is er weer een vrouw genomineerd voor de belangrijkste docentenprijs van de UU. Psycholoog Marleen Rijkeboer maakt kans om in de voetsporen te treden van medicus Marijke van Dijk. Die sleepte zeven jaar geleden ook daadwerkelijk de titel in de wacht.

De afgelopen zes jaar waren alle zeventien genomineerden voor de prestigieuze onderscheiding van het mannelijke geslacht, merkte DUB vorig jaar op. Studieverenigingen bleken ook veel vaker een mannelijke docent voor te dragen voor de prijs dan een vrouwelijke.

Oud-winnaar en oud-voorzitter van de jury Liesbeth Woertman speculeerde destijds over een verklaring. Mogelijk was er sprake van “heteroseksuele adoratie”; de meeste studenten in Utrecht zijn immers vrouw. De succesvolle voordracht van Marleen Rijkeboer door studievereniging Alcmaeon van ‘vrouwenstudie’ Psychologie lijkt die theorie dit jaar te logenstraffen.

Naast Rijkeboer zijn ook Jeroen Janssen (voordracht van studievereniging VOCUS van Onderwijskunde) en Tom Roeling (voordracht van SAMS van Geneeskunde) in de race voor de Docentenprijs 2015-2016. In totaal kreeg de jury dit jaar vijftien voordrachten binnen voor de 22ste editie van de belangrijkste onderwijsprijs van de UU.

Voor de prijs voor het docenttalent van het jaar, bestemd voor alle docenten met minder dan vijf jaar ervaring, zijn er eveneens drie kandidaten. Er waren dit jaar meer voordrachten dan in eerdere jaren: twaalf.

Scott Douglas werd voorgedragen door studievereniging Perikles van Bestuurs- & Organisatiewetenschap, Isis Germano door AKT van Media en Cultuur en Haza Rahim door Alcmaeon van Psychologie.

Alcmaeon is de afgelopen jaren opvallend succesvol met de voordrachten van docenten. Met Marleen Rijkeboer en Haza Rahim komen er dit jaar opnieuw psychologen in aanmerking voor beide prijzen. Rahim was vorig jaar ook al één van de genomineerden voor de talentenprijs. De prijs voor senior-docenten ging toen naar vakgenoot Ignace Hooge.

De winnaars van de docentenprijzen worden bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse universitaire onderwijsfeestje, de Onderwijsparade, op 3 maart in het Academiegebouw. De daadwerkelijke prijsuitreiking is tijdens de Diesviering. Die vindt dit jaar op 29 maart.

Winnende docenten krijgen een trofee en een geldbedrag en ook voor de voordragende studievereniging ligt 1000 euro klaar.