NCOI moet studiekosten betalen na verlies rechtszaak

Een voormalige student heeft een rechtszaak van de particuliere onderwijsinstelling NCOI gewonnen. Hij kon niet weten dat hij zijn studiekosten zelf moest betalen, vindt de rechter.

De man maakte gebruik van de StudieBaan Regeling van NCOI, die zichzelf ‘de grootste opleider van werkend Nederland’ noemt. De hogeschool zou de kosten voor de opleiding voorschieten. Zowel NCOI als de student moest zich inspannen om een werkgever te vinden die de kosten voor de opleiding zou overnemen.

Maar het risico lag bij de student. Als er niet binnen twee jaar een werkgever was gevonden die de studiekosten wilde vergoeden, dan zou hij zijn lesgeld alsnog zelf moeten betalen. Dat stond in de algemene voorwaarden.

Die voorwaarden heeft de student niet gezien toen hij zijn handtekening zette, stelt hij. Ook het Gerechtshof in Den Bosch vindt dat er “geen redelijke mogelijkheid” is geboden om deze voorwaarden te kennen. Uit het inschrijfformulier zou bovendien niet voldoende blijken dat hijzelf het risico liep.

NCOI stelde dat de student op een voorlichtingsdag is geïnformeerd, maar kon daar geen bewijs van leveren. De hogeschool voerde verder aan dat de student niet genoeg studiepunten haalde en dat hij ook daarom zijn kosten zelf zou moeten betalen. Dat stond eveneens in de algemene voorwaarden, maar die liet de rechter dus buiten beschouwing.

Volgens NCOI is er sprake van een “op zichzelf staand geval”. Deze man had zich wel ingeschreven bij NCOI, maar had geen apart contract ondertekend met het bedrijf dat StudieBaan voor zijn rekening nam, zegt Eric Verduyn, directeur onderwijs van NCOI. In dat contract zouden ook de algemene voorwaarden staan.

“Er hebben 750 studenten meegedaan aan StudieBaan”, zegt Verduyn. “Daarvan hebben er 365 een werkgever gevonden die de studiekosten wilde dragen en bijna alle anderen vonden een baan, maar moesten het collegegeld zelf betalen. Slechts vijftien hebben uiteindelijk geen werk gevonden.”

De StudieBaan-regeling is stopgezet zodra de crisis uitbrak, zegt Verduyn. “We kwamen ooit op het idee omdat werkgevers tegen ons zeiden dat ze geen werknemers konden vinden met een bepaalde scholing. Wij wilden bedrijven en studenten tot elkaar brengen. Het leek ons een win-winsituatie. Maar zoiets is natuurlijk erg conjunctuurgevoelig. Nu hebben werkgevers de sollicitanten voor het uitzoeken en werkt zo’n regeling niet meer.”

Bovendien is NCOI “misschien een beetje naïef geweest”, meent Verduyn. “Wij zijn gewend aan gemotiveerde studenten die naast hun werk een opleiding volgen en hun verantwoordelijkheid nemen. Bij StudieBaan kwamen we erachter dat sommige van deze mensen niet voor niets moeite hadden met het vinden van werk. Ze waren niet erg gemotiveerd.”

Op internet blijkt dat er wel meer mensen zijn die de algemene voorwaarden over het hoofd hebben gezien.

Tags: ncoi | rechtszaak