Nederland en Vlaanderen sluiten ‘damesakkoord’

Nederland en Vlaanderen gaan elkaar beter op de hoogte houden van veranderingen in het hoger onderwijs. Dat willen minister Jet Bussemaker van Onderwijs een haar Vlaamse collega Hilde Crevits vastleggen in een ‘damesakkoord’.

De bewindspersonen willen de banden aanhalen, legt een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Onderwijs uit. Het akkoord zal vooral gaan over het aanmoedigen van studeren in het buitenland en het delen van ervaringen over selectie en matching van studenten. Ook willen beide ministeries elkaar op de hoogte houden van grote beleidsveranderingen als het afschaffen van de basisbeurs. Van betalen voor elkaars studenten zou absoluut geen sprake zijn.

Minister Crevits maakt zich zorgen over het verdwijnen van de basisbeurs, schreef de Vlaamse krant De Standaard vorige week. De Universiteit van Antwerpen voorspelde een enorme toestroom van Nederlanders als die geen basisbeurs meer ontvangen. Het collegegeld ligt in Vlaanderen immers veel lager.

Minister Bussemaker en minister Crevits ontmoetten elkaar gisteren op een congres in Brussel. Daar kondigden ze het ‘damesakkoord’ aan. Dat wordt waarschijnlijk in het voorjaar gesloten.

Tags: belgië