Ranglijst Times Higher Education

Nederland verliest terrein, UU stijgt paar plekken

times higher education

Volgens de Britse ranking behoren nog altijd tien Nederlandse universiteiten tot de beste tweehonderd van de wereld. Slechts vijf landen hebben er meer: de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Australië en – voor het eerst – China.

  De makers van de ranglijst kijken onder meer naar wetenschappelijke prestaties, de reputatie op het gebied van onderwijs en onderzoek, internationalisering, het aantal studenten per docent en samenwerking met het bedrijfsleven

Koploper Wageningen
De Nederlandse koploper is Wageningen op plaats 59. Dat is zes plaatsen lager dan vorig jaar. Vier universiteiten klimmen op de lijst: de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, TU Delft en Rijksuniversiteit Groningen.

 

Universiteit

2023

Vorig jaar

Stijgen/dalen

Wageningen

 59  

 53  

UvA Amsterdam

 60  

 65  

Utrecht

 66  

 69  

TU Delft

 70  

 =75  

Groningen

 75  

 =80  

Leiden

 77  

 71  

Erasmus Rotterdam

 80  

 72  

VU Amsterdam

 121  

 115  

Radboud Nijmegen

 =139  

 139  

Maastricht

 145  

 =127  

TU Eindhoven

 201–250  

 201–250  

Tilburg

 251–300  

 201–250  

Twente

 251–300  

 201–250  

© HOP. Bron: Times Higher Education World University Rankings 2023.

© HOP. Bron: Times Higher Education World University Rankings 2023.

In de top tien staan alleen Britse en Amerikaanse universiteiten. Helemaal bovenaan staat voor het zevende jaar op rij de University of Oxford, gevolgd door de Amerikaanse Harvard University. De Zwitserse ETH Zürich staat op elf en de hoogst geklasseerde Chinese instelling (Tsinghua University) is de nummer zestien.

Criteria niet onomstreden
Ranglijsten liggen weleens onder vuur. Het gevaar is immers dat instellingen zich naar de uitkomsten gaan richten. In het verleden speelden Nederlandse universiteiten met de gedachte te fuseren, mede omdat ze samen beter zouden scoren.

De criteria zijn ook niet onomstreden. Internationalisering van staf en studenten geldt bijvoorbeeld als een plus, terwijl hier in Nederland ook kritiek klinkt op de ongebreidelde toestroom van buitenlandse studenten en de verengelsing van het onderwijs.

 

Verder wegen de ‘citaties’ van wetenschappelijke artikelen voor dertig procent van de score mee. Onderzoekers worden dus afgerekend op artikelen die goed scoren onder vakgenoten. Het gebruik van die citatiescores roept inmiddels flinke weerstand op. Velen menen dat je onderzoek op een andere manier zou moeten beoordelen.

Advertentie