Nederland vier keer in top 200 meest internationale universiteiten

Creative commons: Pixabay

In Maastricht komt bijna de helft van alle studenten uit het buitenland. De zuidelijke universiteit is het University College London gepasseerd en staat tiende in de ranglijst die het Britse tijdschrift heeft gemaakt.

Wageningen (29 procent internationale studenten) is ook gestegen en belandt op nummer 95. Delft en Twente vallen buiten de top 100 en staan op plaats 116 en 124.

Niet iedereen is blij met internationalisering. Tegen twee van deze universiteiten (Maastricht en Twente) spant de vereniging Beter Onderwijs Nederland een kort geding aan. De vereniging die zich tegen de verengelsing van het hoger onderwijs verzet, vindt dat op beide universiteitten te veel les wordt gegeven in het Engels en dat doen zonder geldige reden.

Maar internationalisering kan dus nog veel verder gaan. Boven Maastricht staan vier Britse universiteiten die nog veel meer internationale studenten trekken. Aan de London School of Economics gaat het bijvoorbeeld om zeventig procent.

Ook de Universiteit Luxemburg en de technische universiteit van Lausanne in Zwitserland staan in de top tien.

Helemaal bovenaan, met 83 procent internationale studenten, staat de American University of Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. Volgens de THE komen de vijfduizend studenten van die universiteit uit meer dan 99 landen. Op nummer vier staat een andere universiteit uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Overigens scoren Nederlandse universiteiten nog hoger op internationalisering als ook de staf, de internationale wetenschappelijke publicaties  en de internationale reputatie worden meegenomen.