Nederlanders in de minderheid aan Universiteit Maastricht

Voor het eerst studeren er meer buitenlandse dan Nederlandse studenten aan Maastricht University. De universiteit trekt veel Duitsers en Belgen, maar ook studenten uit de rest van de wereld.

Dat meldt universiteitskrant Observant vandaag. Onder de eerstejaars in de bachelor- en masteropleidingen is 35,5 procent Nederlands. Hierdoor vormen Nederlanders een steeds kleiner deel van de Maastrichtse studentenpopulatie.

De andere nieuwelingen komen uit Duitsland (een kwart), België (8,4 procent) en uit andere Europese landen (bijna 22 procent). Verder komt een deel van buiten Europa (8,6 procent). De landelijke cijfers worden in het voorjaar bekend.

Een kwart van de buitenlandse studenten blijft de rest van zijn leven in Nederland wonen, schatte internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic onlangs. Dat zou de Nederlandse schatkist op termijn anderhalf miljard euro opleveren.