Nederlandse studenten kampioen zitten

Studenten zitten gemiddeld elf uur per dag, foto DUB

Vorig jaar publiceerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu een onderzoek naar het zitgedrag van Nederlanders. Na Kamervragen van de SP liet minister Schippers het RIVM en het Kenniscentrum Sport een handige samenvatting maken, die vorige week uitkwam.

Hoeveel uur zitten we gemiddeld per dag? Studenten en scholieren dus het langst: elf uur. Tel daar acht uur slaap bij op en de gemiddelde jongere komt hooguit vijf uur in beweging, zo redeneert het RIVM. Volwassenen tussen de 18 en 65 bewegen iets meer, maar zitten toch negenenhalf uur per dag. DUB schreef onlangs nog een verhaal over het vele zitten aan de UU.

Van de Nederlanders boven de 25 jaar zitten hoogopgeleiden negenenhalf uur op een stoel, meer dan middelbaar (8,7) en laagopgeleiden (7,6). Wat doet dat met je gezondheid, is zitten ‘het nieuwe roken’? Als we de factsheet moeten geloven wel: de groep die het langst zit heeft meer dan twee keer zoveel kans op diabetes type II en hart- en vaatziekten, óók als men naast het zitten genoeg beweegt.

Een internationale vergelijking maakt het er niet beter op. Het percentage inwoners dat meer dan zevenenhalf uur per dag zit, is in Nederland het hoogst: 32,1 procent. Kort daarachter volgt Denemarken (31,7), en daarna Tsjechië (26,5). Allemaal ver boven het Europees gemiddelde (18,4).

Moeten Nederlandse hoogopgeleiden zich dus zorgen maken? Niet als wordt gekeken naar bijvoorbeeld hun levensverwachting: het feit dat hoogopgeleiden gemiddeld genomen ouder worden, is al langer bekend. “Hoogopgeleiden gedragen zich op veel manieren juist gezonder. Ze roken minder, drinken minder en sporten meer. Zitgedrag is een van de weinige factoren waarop ze het slechter doen”, aldus een woordvoerder van het RIVM. “Maar netto leven ze dus langer.”

Hoe kan ons buitensporig zitgedrag het best worden aangepakt? De SP pleit voor een ‘norm zitgedrag’. Het RIVM stelt ‘speciaal meubilair’ voor, zoals zit-sta bureaus, verhoogde vergadertafels of zelfs een bureau met loopband. Maar een wandelingetje tijdens de lunchpauze helpt ook.