Nederlandse universiteiten en hogeschool doelwit Iraanse hackers

De Iraanse vlag. Afbeelding: Pixabay

Volgens consultancybedrijf PwC hebben de hackers ook universiteiten in de rest van Europa, Australië en de Verenigde Staten aangevallen, schrijft de NOS. Hoe succesvol de hackpogingen waren, is niet bekend.

PwC bevestigt het nieuws. “We kunnen helaas niet onthullen om welke onderwijsinstellingen het precies gaat, omdat het onderzoek nog loopt”, laat een woordvoerder weten. “Tot die tijd is ook het onderzoeksrapport niet openbaar.”

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Hanzehogeschool Groningen laten ondertussen weten dat zij niet tot de getroffen onderwijsinstellingen behoren. Of de Universiteit Utrecht wel aangevallen is door hackers uit Iran, is nog niet bij de redactie van DUB bekend.

Sancties
Door sancties is er in Iran een gebrek aan academische kennis voor studenten. Cybercriminelen verkopen gestolen boeken en lesmateriaal voor weinig geld door aan Iraanse websites.

Twee jaar geleden klaagde de Verenigde Staten negen Iraniërs aan voor het hacken van wereldwijd ruim driehonderd universiteiten, waaronder ook Nederlandse. PwC vermoedt dat diezelfde groep achter deze aanvallen zit.

Kwetsbaar
Onlangs waarschuwde ict-samenwerkingsorganisatie SURF dat het Nederlandse onderwijs en onderzoek steeds kwetsbaarder wordt voor cybercriminelen. Instellingen moeten alles op alles zetten om hen buiten de deur te houden.