Nederlandse universiteiten zakken in QS-ranking

Alle 13 gerangschikte Nederlandse universiteiten hebben wat moeten inleveren op de ranglijst. Ze staan wel allemaal nog in de top 400 en dat betekent volgens het onderzoeksbureau dat “Nederland één van de sterkste ecosystemen voor hoger onderwijs in Europa heeft”.

Nieuw record
Het Massachusetts Institute of Technology bemachtigt voor de elfde keer op rij de eerste plek en vestigt daarmee een nieuw record. De nieuwe nummer twee is dit jaar de Universiteit van Cambridge.

De ranking wordt bepaald aan de hand van zes indicatoren, waaronder de reputatie van universiteiten onder geënquêteerde academici en werkgevers. De impact van onderzoek wordt gemeten aan de hand van citaties per faculteit.

Dit jaar keek QS voor het eerst naar de het succes van studenten op de arbeidsmarkt en ook de internationale onderzoekssamenwerking van universiteiten werd onder de loep genomen.

Hoogste reputatie
De Universiteit van Amsterdam heeft volgens de ranking de “hoogste academische reputatie” van het land, maar zakte dit jaar wel van plaats 55 naar 58. De UvA scoort goed op het gebied van onderzoek, gemeten aan de hand van de citations per faculty, en dan name bij biowetenschappen en geneeskunde.

Net als vorig jaar is de TU Delft de op een na hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. De universiteit staat nu op plaats 61, vier plaatsen lager dan vorig jaar.

De Universiteit Utrecht is min of meer stabiel in vergelijk met vorig jaar. De universiteit zakte twee plaatsen van 110 naar 112.

Bij alle indicatoren van de QS-ranglijst doet Nederland het iets minder goed. Als het om de reputatie bij werkgevers gaat, leveren de universiteiten opvallend veel in: daar dalen ze gemiddeld met 77 posities.

Internationalisering
Er waren ook opstekers. Nederland werkt “intensief samen” op het gebied van internationaal onderzoek: 62 procent van de “wetenschappelijke output” van de afgelopen vijf jaar is geproduceerd met internationale partners. En het Britse onderzoeksbureau ziet ook dat de Nederlandse universiteiten erg aantrekkelijk zijn voor buitenlandse studenten.

De QS-ranglijst is niet onomstreden. Critici vinden internationalisering juist geen pluspunt voor een universiteit. Ook weegt de reputatie van instellingen volgens velen te zwaar mee.