Negen knalrode velden voor tennisvereniging

Tennissers in De Uithof hoeven niet langer om de boomwortels heen te spelen. Foto's: Sportcentrum Olympos en TC De Uithof

Tennisvereniging TC De Uithof neemt zondag negen vernieuwde tennisvelden op sportcentrum Olympos in gebruik. Het beruchte kunstgras is vervangen door “state of the art smashcourt”.

De boomstronken waren te voelen en de keurmeesters van tennisbond vonden drie jaar geleden al dat de kunstgrasvelden niet voldeden. Geen wonder dat studententennisvereniging TC De Uithof pleitte voor de snelle aanleg van nieuwe velden.

Deze zomer ging de wens uiteindelijk in vervulling en kwamen er nieuwe banen met de door de vereniging zelf meest gewenste toplaag: "rood zand", in de volksmond beter bekend onder de merknaam "smashcourt". In het bijzijn van mascotte Ulli wordt de vernieuwde accommodatie zondag feestelijk geopend.

Voorzitter van TC De Uithof Fieneke Jochemsen is “natuurlijk erg blij” met de renovatie. "Het was lang onduidelijk wanneer we nieuwe banen zouden krijgen. We hebben steeds geprobeerd druk te zetten op de UU. Nu liggen ze er eindelijk en iedereen is erg enthousiast."

De universiteit is als verhuurder verantwoordelijk voor het op orde houden van het sportcomplex Olympos. Afspraken daarover lopen nog tot 2028. De vervanging van de tennisvelden maakte onderdeel uit van deze afspraken, zo laat een woordvoerder weten. Over de kosten van de nieuwe banen wil zij geen uitspraken doen.

Fieneke Jochemsen van TC De Uithof grijpt de heuglijke gelegenheid aan om het protest van studentensportorganisaties tegen de belabberde financiële situatie van sportcentrum Olympos en de stijgende kosten voor de studentsporters kracht bij te zetten. “Gelukkig is er voor noodzakelijk onderhoud zoals dat van onze velden nog een potje, maar het trieste is dat er op structurele basis veel te weinig geld naar studentensport en in het bijzonder naar de verenigingen gaat."

Studenten demonstreren maandag tijdens de opening van het academisch jaar op het Domplein voor meer geld voor studentensport. UU-directeur Onderzoek & Onderwijs Leon van de Zande erkent in een eerder artikel op DUB dat er een financieel probleem is, maar hij vindt ook dat de universiteit al erg veel doet voor sportende studenten.