Nieuw 40UP-festival in de Botanische Tuinen

Na de Beschaving komt er een nieuw feest naar De Uithof: 40UP Zomerfestival, een buiteneditie van het populaire dansfeest voor veertigers. Op 20 juni worden de Botanische Tuinen omgetoverd tot disco-, soul- en Motown-hotspot.

De formule van de 40UP-dansfeesten is bedacht door muziekliefhebber en dj Harry de Winter. Op zijn veertigste wilde hij ook nog wel eens stappen, maar hij had geen zin om rond twee uur ‘s nachts te dansen op een housedreun. Dus hij bedacht een formule waar liedjes van vroeger en nu worden gedraaid. Hele liedjes met bijpassende videoclips.

Het concept is in heel Nederland een succes, maar volgens De Winter vooral in Utrecht: “Het is in Utrecht redelijk extreem. Tivoli aan de Oudegracht verkocht altijd uit en nu in TivoliVredenburg hebben we een grotere zaal en daar gebeurt hetzelfde. Het was voor ons dus logisch om het festival in deze stad te organiseren.”

Als Amsterdammer had De Winter geen idee waar het feest gehouden moest worden, dus hij vroeg de gemeente wat de mogelijkheden zijn. Zij stelden de Botanische Tuinen voor en de organisator was meteen enthousiast: “Het is een prachtige locatie en als het weer meezit, is het perfect.”

Het feest is sowieso geschikt voor de medewerkers van de hogeschool en universiteit, maar studenten zullen zich er volgens De Winter ook prima vermaken: “Voor jongeren zijn er al honderden festivals deze zomer en dit is er een voor de wat oudere doelgroep, maar dat zegt niets. Ik zie dat jongeren nog steeds helemaal los gaan als er Sex Machine van James Brown wordt gedraaid of Disco Inferno van The Trammps. Het is allemaal uitermate dansbaar voor alle leeftijden.”

Op het festival spelen onder andere The Trammps (Disco Inferno, Shout), The Gibson Brothers (Que sera, Cuba), Boney M (Daddy Cool, Ma Baker), Mai Tai (Female Intuition, History) en London Beat (I’ve been thinking about you, You bring on the sun) en de 40UP-dj’s Harry de Winter, Rob Stenders en Alex van Oostrom.

Dit artikel is overgenomen van het hogeschoolblad Trajectum.