Nieuw instituut voor beter kankeronderzoek

Nieuwe methoden op het gebied van beeldvorming in de diagnose en behandeling van kanker vormen de basis van een nieuw instituut. Vandaag ondertekenden Philips, de Technische Universiteit Eindhoven, de Universiteit Utrecht en het Universitair Medische Centrum Utrecht een samenwerkingscontract.

In het Utrechts Medisch Centrum wordt al samengewerkt met de Technische Universiteit om nieuwe technieken van MRI en ultrageluid toe te passen. “Op deze manier kunnen we patiënten nog geavanceerder met een scan onderzoeken zonder ze open te snijden. Dit zorgt ervoor dat het onderzoek minder belastend is voor de patiënt en deze minder lang in het ziekenhuis hoeft te blijven”, legde Peter Luijten, hoogleraar Functionele Beeldvorming uit tijdens de recente bijeenkomst over de strategische alliantie tussen Eindhoven en Utrecht. Ook op het gebied van behandeling is men op zoek naar vergelijkbare technieken.

Henk van Houten, de CEO van Philips Research, denkt dat de samenwerking tussen Philips en de universiteiten kan bijdragen aan een kwaliteitsverbetering van het kankeronderzoek in Nederland. Zo kunnen bijvoorbeeld technieken van cd-spelers van Philips ingezet worden bij medische scans.

De samenwerking in het Institute for diagnostic and interventional imaging moet ertoe leiden dat onderzoekstechnieken sneller een toepassing krijgen die op de markt gezet kunnen worden. Binnen het instituut zullen volgens de plannen meer dan honderd onderzoekers gaan werken die door alle partijen worden gefinancierd. Het UMC heeft 60 faculteitsonderzoekers met 20 fte toegezegd, De TU/e draagt 15 onderzoeker met 5 fte bij. Daarnaast zullen 25 postdocs en 150 promovendi een bijdrage leveren. Philips levert 25 fte aan onderzoekers. De materiele kosten worden geschat op miljoen euro per jaar.

Het instituut zou in de toekomst moeten kunnen  groeien door externe financiering. Zo  hopen de kennisinstellingen een goed project in handen te hebben om in aanmerking te komen voor de miljoenen die minister Verhagen beschikbaar heeft gesteld voor de negen topsectoren waarvan Life Sciences er een is.