Nieuwe collegevoorzitter geeft adviezen aan jonge studentes

Marjan Oudeman (links) tijdens Women at the top van Make a Move in het Academiegebouw

Marjan Oudeman, die in juli aantreedt als collegevoorzitter van de UU, was woensdag al even in het Academiegebouw. Daar gaf ze studentes tips over het bereiken van de top. “Geloof in jezelf en neem risico’s.”

Tijdens de carrièredag Women at the top georganiseerd door Make a Move, had de zaal vol studentes heel veel vragen voor Marjan Oudeman, straks de nieuwe collegevoorzitter, maar nu nog één van de topvrouwen van multinational AkzoNobel. Hoe heeft ze het voor elkaar gekregen om zo hoog op de ladder te komen? Heeft ze geen last van vooroordelen als ze met alleen mannen om de tafel zit? En hoe kun je als studente je onzekerheid overwinnen en net zo stoer worden als zij?

Oudeman erkende dat ze ook nog gewoon onzeker is. Dat is geen slechte eigenschap, zegt ze. Maar je moet wel zelf beslissingen durven te nemen en aan tafel gaan zitten. “Vrouwen hebben de neiging om pas aan iets te beginnen als ze zeker weten dat het een succes wordt. Mannen roepen sneller: ‘Oh dat kan ik wel’. “

Zelf is ze niet bang geweest om haar ambitie te tonen. Ze begon ooit als bedrijfsjurist bij staalbedrijf Hoogovens en wist door te groeien tot één van de topvrouwen van het bedrijf. “Ik houd van leiding geven aan een complexe organisatie. Dat ligt me wel. Tot nu toe ben ik wereldwijd de enige vrouw die in een vergelijkbaar bedrijf in de raad van bestuur heeft gezeten.” Daarna stapte ze over naar AkzoNobel. Deze zomer gaat ze naar de universiteit. “Dat is voor mij ook weer een nieuw avontuur. Ik ken het bedrijfsleven, maar de universiteit is weer een heel andere organisatie. Zo blijf ik me ontwikkelen.”

Oudeman zei in een interview met NRC Handelsblad dat ze het ‘glazen plafond niet zag’. “Ik vind dat het vooral aan de vrouwen zelf is om te vragen wat ze willen en welke rol ze willen spelen." Vandaaruit moet je handelen, gaf ze de studentes mee.

Toch erkent ze dat er ook een taak ligt voor organisaties. Het aantal vrouwen in parlement, bedrijfsleven of onafhankelijke organisaties is gewoon te laag. Daar moet structureel wat aan gebeuren, vindt Oudeman. Zo lopen vrouwen nog steeds aan tegen vooroordelen. Ze noemt het voorbeeld van een orkest waarvan slecht 5 procent vrouw was. Bij een sollicitatieprocedure werden de audities blind afgenomen. Daar scoorden vrouwen heel goed, en werden er ineens meer vrouwen aangenomen.

Oudeman zegt niet te geloven in quota, omdat dan het gevaar bestaat dat een organisatie vrouwen aanneemt om het quotum te halen. Streefcijfers vindt ze een beter idee. Bedrijven hebben er volgens Oudeman zelf belang bij om voldoende diversiteit in het team te hebben. “Hoe kan het dat een bedrijf producten verkoopt die door de vrouw worden gekocht en alleen door mannen op de markt worden gezet?”

Oudeman gaat verder dan alleen gender. Ze vindt dat bedrijven ook bijvoorbeeld op het gebied van etniciteit meer divers moeten zijn. “Als je alleen door gelijkgestemden omringd wordt, zit je elkaar alleen te bevestigen. Dat is niet goed voor het resultaat.”

Een zwarte researchmasterstudente werd getriggerd door de uitspraken van de nieuwe collegevoorzitter. Maar ze vindt het wel moeilijk, omdat ze vaak de enige gekleurde studente is. Oudeman: “Dat begrijp ik. Ik ben vaak ook de enige vrouw. Ik laat me daar niet door afleiden. Je moet gewoon doen waar je voor staat en dan maakt het niet uit dat je de enige gekleurde bent.”