Nieuwe hogeschool maakt studenten eigenaar

Als studenten eigenaar zijn van hun eigen onderwijs, zullen ze zich sterker betrokken voelen. Dat is de gedachte achter een nieuwe, coöperatieve hogeschool.

De studenten van de Apeldoornse hogeschool Self krijgen “geen medezeggenschap, maar zeggenschap”, aldus oprichter Marcel Zwart, die eerder bij andere particuliere hogescholen werkte. Volgens hem is het tijd voor “onderwijs dat werkelijk om de studenten draait”.

Studenten krijgen niet zozeer invloed, als wel macht. Ze beheren het budget, nemen zelf hun docenten aan en kiezen samen hun werkvormen. Het onderwijs zal, net als een baan, 36 uur in de week vergen, waarbij er altijd een docent aanwezig is.

“In principe zouden studenten alle docenten en bestuurders kunnen ontslaan”, zegt Zwart. “Maar ik verwacht niet dat er meteen zo’n ruzie uitbreekt.”

Goedkoop is het niet, want de opleidingen krijgen geen bekostiging van de overheid. Voor zo’n 32.000 euro kunnen studenten vanaf september een bacheloropleiding in de ict of business volgen aan de hogeschool Self in Apeldoorn. Verder betalen ze 7.500 euro om mede-eigenaar te worden van de hogeschool. Dat geld krijgen ze bij afstuderen weer terug, belooft Zwart.

Momenteel probeert de hogeschool een stempel van goedkeuring te krijgen van accreditatieorganisatie NVAO. Er is volgens Zwart al een panel van deskundigen van visitatieorganisatie NQA langsgekomen. In april wil de hogeschool de aanvraag bij de NVAO indienen.